آیا به رشته طب سالمندی در کشور احتیاج داریم؟

به گزارش مجله سرگرمی، رشته طب سالمندان با تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در ابعاد مختلف پزشکی، اجتماعی و روانپزشکی، یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان این رشته می توانند با کسب دانش، مهارت و نگرش لازم، در پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های سالمندان اقدام نمایند.

آیا به رشته طب سالمندی در کشور احتیاج داریم؟

به گزارش خبرنگاران؛ سال 91 برای نخستین بار، تقاضای رشته طب سالمندی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران داده شد، این تقاضا در پی نگاه تخصصی به سالمندان و ضرورت احتیاج به تربیت متخصص سالمندان در کشور شکل گرفت. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از سال 92 پذیرش محدود دستیاران تخصصی طب سالمندی را شروع کرد. رشته طب سالمندی طی چند سال تعداد محدودی دانشجو پذیرفت تا اینکه امسال ظرفیت پذیرش در این رشته صفر اعلام شد، این در حالی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، ضرورت توجه بیشتر به این رشته احساس می گردد.

خاستگاه رشته طب سالمندی را به انگلستان نسبت می دهند که بر مراقبت های بهداشتی سالمندان متمرکز است. رشته طب سالمندی از اواخر دهه 1970 به عنوان یک تخصص بعد از پزشکی عمومی در این کشور به لیست دروس دانشگاهی اضافه شد. اکنون در اغلب کشورهای توسعه یافته، طب سالمندی جا افتاده است. برای مثال در آمریکا متخصصان روانپزشکی و پزشکان عمومی می توانند دوره های مراقبت سالمندی دریافت نمایند. در کانادا، پزشکان می توانند با گذراندن یک دوره پس از پزشکی عمومی مجوز مراقبت سالمندی داشته باشند. بسیاری از دانشگاه های کانادا برنامه های آموزش پرستاری را برای عموم مردم ارائه می دهند، به این ترتیب پرستاران و دیگر متخصصان مراقبت های بهداشتی، می توانند آموزش بیشتری را در این رشته دنبال نمایند تا با درک بهتر روند پیری و نقش سالخوردگان آشنا شوند. حتی در هندوستان نیز یک آموزش نسبتا جدید ارائه می گردد که به صورت دوره تحصیل سه ساله در بخش تحصیلات تکمیلی است.

هدف از رشته طب سالمندی، ارتقاء سلامت به وسیله پیشگیری و درمان بیماری ها و معلولیت در افراد مسن است. بیماری های مرتبط با سن، دسته ای از اختلالات است که در افراد مسن ظاهر می گردد، از جمله این ناتوانی ها می توان به بی حرکتی، بی ثباتی، بی اختیاری و اختلال هوش و حافظه، اختلال دید و کاهش شنوایی اشاره نمود که در اغلب موارد منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و وابستگی در افراد سالخورده می گردد.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بیشتر از 60 سال، سالمند محسوب می شوند و بر طبق این تعریف در حال حاضر، 9.28 درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و 450 هزار نفر سالمند هستند. با توجه به وضعیت کشور و افزایش تعداد سالمندان انتظار می رفت که ظرفیت پذیرش در این رشته یا تعداد دانشگاه های برگزار نماینده آن بیشتر گردد، اما امسال با حذف این رشته از تنها دانشگاه پذیرنده رشته طب سالمندی در کشور روبرو شدیم.

ضرورت احتیاج به راه اندازی رشته طب سالمندی در اصفهان

کارشناس مسئول سلامت سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه پیگیری برنامه های طب سالمندی از واجبات حوزه پزشکی است، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندان و تغییر هرم جمعیتی در کشور ضرورت توجه به سالمندان از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

سهیلا داوری ادامه داد: همانگونه که در کشور احتیاج به تربیت نیروی متخصص اطفال ضروری اعلام گردیده و دانشگاه های کشور مشغول به تربیت متخصص در این حوزه هستند، تربیت متخصص سالمند نیز باید صورت گیرد.

وی گفت: سالمندان برخلاف افراد جوان و میانسال، معمولا از چند بیماری هم زمان رنج می برند که این مسئله باعث می گردد انبوهی دارو مصرف نمایند. متخصص طب سالمندی با در نظر دریافت این نکته، مراقب است داروهای مختلف سالمند با یکدیگر تداخل نداشته باشد و کمترین عوارض در مسیر درمان برای فرد ایجاد گردد.

اصفهان؛ ششمین استان سالمند در کشور

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی این رشته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعلام نمود: استان اصفهان با میانگین 10.6 درصد سالمند، در رده ششم از لحاظ تعداد افراد سالخورده در کشور واقع شده است و این مسئله ضرورت توجه به مراقبت های سلامتی سالمندان را دوچندان می نماید. به علاوه علوم پزشکی اصفهان یکی از دانشگاه های سطح یک در کشور محسوب می گردد و ضروری است دوره های آموزش فلوشیپ در رشته های مختلف را داشته باشد.

داوری ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، راه اندازی رشته طب سالمندی در دانشگاه کار پر دردسری خواهد بود، با این حال در جلسات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواهان ارائه دوره فلوشیپ یا تخصص دوره سالمندی گردیده ایم و برای جبران کمبود این رشته، واحد سلامت دانشگاه اصفهان، اقدام به ارائه برنامه های مختلف در این حوزه نموده است.

وی شرح داد: مرکز بهداشت استان اصفهان یکی از اولویت های خود را توجه به برگزاری دوره های طب سالمندی قرار داده است و به همین منظور سال گذشته، با هدف توانمند کردن پزشکان عمومی در طب سالمندی و ارتقا علمی آنها، 14 کارگاه آموزش سالمندان برگزار گردید. به گونه ای که در نظر داریم طی 5 الی 10 سال آینده تمام پرستاران و پزشکان استان را با آموزش های سالمندی آشنا کنیم.

داوری ادامه داد: بر طبق برنامه های مرکز سلامت سالمندان استان قرار است در هر شهرستان یک آزمایشگاه دوستدار سالمند آماده گردد. هم چنین بیمارستان های امین و چمران در اصفهان و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان در حال استانداردسازی برای سالمندان است.

وی از آماده سازی سه مرکز جامع سلامت در استان بر طبق استانداردهای دوستدار سلامت سالمندان تا سرانجام سال اطلاع داد و گفت: یکی از این مراکز در هفته پیش رو در فاز اول آماده بهره برداری است.

کلینیک تخصص سالمندی؛ مطالبه اصلی سالخوردگان

کارشناس مسئول سلامت سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان، موانع فقدان رشته طب سالمندی در ایران را عدم آشنایی سالمندان با حقوق خود دانست و گفت: سالمندان توقع پایینی دارند و حقوق خود را مطالبه نمی نمایند، در حالی که با توجه به شعار امسال هفته سالمند که بر تحکیم حقوق سالمندان تاکید گردیده است، داشتن کلینیک سالمندی که مجهز به آزمایشگاه، داروخانه و متخصص سالمندان باشد، یکی از حقوق مسلم و به حق افراد سالخورده است.

وی عدم استقبال پزشکان عمومی از این رشته را مانعی دیگر بیان کرد و گفت: درآمدی که از این رشته به دست می آید نسبت به دیگررشته های پزشکی کمتر است و تنها افرادی که احساسات عمیق نسبت به سالمندان دارند، به این رشته جذب می شوند.

صندلی رشته طب سالمندی در کشور معین نیست

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: در حال حاضر پذیرش دستیار رشته طب سالمندان در امسال به طور موقت، متوقف گردیده است و وجود این رشته به صورت پی اچ دی ادامه دارد.

کیانوش جهانپور ادامه داد: ادامه فعالیت این رشته احتیاجمند این است که آیا رشته فوق تخصصی است، پزشکی خانواده، داخلی و یا به صورت فلوشیپ است؟ در ابتدا باید این رشته به صورت درست تعریف گردیده و پس از طی دوره آزمایشی و برطرف نواقص قادر به ادامه فعالیت باشد.

وی با بیان اینکه تعریف صحیح این رشته در کشور جای بحث دارد، توضیح داد: برخی معتقدند اگر این رشته به صورت تخصص ارائه گردد باید با برنامه ریزی بهتر و مدون تر باشد، عده ای دیگر معتقدند که طی دوره های پی اچ دی یا دکترای تخصصی پزشک عمومی به منظور مراقبت های سالمندی کافی است و برخی معتقدند که این تخصص یک دوره فلوشیپ است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنوز دانش آموختگان این رشته در کشور دستاورد جدیدی ارائه ننموده اند، اعلام نمود: هنوز از برکات این رشته نمونه خاصی در کشور دیده نگردیده و به دلیل تعداد اندک دانش آموخته های رشته طب سالمندی، هنوز صندلی این رشته معین نیست.

جهانپور در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برنامه ای برای اضافه کردن این رشته دارد، اظهار کرد: تا این لحظه مصوبه ای مبنی بر راه اندازی این رشته از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه نگردیده است.

وی ادامه داد: قاعدتا تاثیرات این طرح ها باید در ابتدا به صورت آزمایشی آنالیز و معین گردد که آیا این رشته در چارچوب اهداف نظام سلامت اثرگذار است یا خیر؟ سپس به دیگر دانشگاه های کشور تعمیم داده گردد.

به گزارش خبرنگاران، تاکنون تنها تعداد انگشت شماری نیروی متخصص طب سالمندی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران فارغ التحصیل گردیده اند و ضرورت احتیاج به ارائه این رشته در دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور احساس نگردیده است. اکنون نیز پذیرش دستیار تخصصی رشته طب سالمندی در امسال به طور موقتی متوقف گردیده و علت این امر، احتیاج به اعمال برخی تغییرات ساختاری در سرفصل های درسی عنوان گردیده است. با توجه به احتیاج روزافزون کشور به این رشته تخصصی به دلیل تغییر هرم جمعیتی، امید می رود، با استفاده از تجارب دیگر کشورها، تصمیم گیری در مورد فعالیت این رشته در کشور به شکل صحیح پیگیری گردد.

گزارش از: آیدا علی اکبری خبرنگار علمی خبرنگاران-منطقه اصفهان

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4459

به "آیا به رشته طب سالمندی در کشور احتیاج داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا به رشته طب سالمندی در کشور احتیاج داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید