انواع کفپوش چوبی

به گزارش مجله سرگرمی، کف پوش هایی از جنس چوب انواع مختلفی دارند. در این مقاله به بررسی بازسازی ساختمان و انواع کفپوش چوبی می پردازیم.

انواع کفپوش چوبی

انواع کفپوش چوبی

برای آنان که چوب را برای اجرای پوشش کف فضای ساختمان خود انتخاب میکنند، فارغ از وسعت یا کارایی انتخابی پوشش از جنس چوب تنوع زیادی وجود دارد.

برای پاسخ دادن به این سوال که کدام یک از انواع کفپوش چوبی برای ساختمان مناسب است باید ابتدا انواع آنرا بشناسید معایب و مزایا آنرا بدانید و در گام بعدی توقع خود را از کفپوش تعیین کرده تا انتخاب مناسبی از میان انواع آن داشته باشید.

کفپوش PVC

کفپوش پلی وینیل کلراید که به اختصار به آن کفپوش پی وی سی هم گفته میشود. پی وی سی نوعی پلاستیک است که از مواد پتروشیمی ساخته میشود. کفپوش پی وی سی امروزه انتخاب نیمی از ساختمان سازان و طراحان دکوراسیون است. زیرا هزینه بسیار پایینی دارد و دردسر ماله و چسب کاری هنگام نصب را ندارد.

این کفپوش در مکان های پر رفت وآمد که نیاز به شستشو مداوم ندارد مانند ساختمان های تجاری و اداری مورد استفاده قرار میگیرد. پی وی سی مقاومت زیادی نسبت به خش، پارگی، شکستگی و ضربه دارد. کفپوش پی وی سی در سالن های ورزشی چون، سالن های رزمی مورد استفاده قرار میگیرد.

استحکام، انعطاف پذیری و نرمی بالای این کفپوش ها موجب حفظ ایمنی ورزشکاران درحین تمرینات رزمی می شود. پی وی سی عایق خوبی برای صدا هم خواهد بود در صورتیکه زیر آن لایه ای از جنس فوم قرار داده شود. پی وی سی خاصیت ضد آب بودن هم دارد و میتواند در آشپزخانه ها و حمام استفاده شود.

نصب این کفپوش ها نیز بسیار راحت است بدون استفاده از چسب یا هر ماده اضافه دیگری به صورت پازلی به هم جفت خواهد شد. از مزایای دیگر کفپوش پی وی سی تنوع بسیار در طرح و رنگ و جنس آن است.

معایب انتخاب کفپوش پی وی سی میتوان به حساس بودن آن به نور اشاره کرد. این کفپوش نسبت به نور خورشید مقاومت رنگی ندارد و رنگ آن از بین میرود. معایب بعدی آن این است که اگر جنس و کیفیت بالایی نداشته باشد در برابر اجسام تیز به راحتی پاره میشود. همچنین جلوه زیبای چوب واقعی را به شما نخواهد داد.

کفپوش PVC

کفپوش لمینت

یکی دیگر از انواع کفپوش چوبی کفپوش لمینت است. کفپوش لمینت از چند لایه چوب متراکم تشکیل شده است. لایه رویی آن را شکل چوب رنگ آمیزی میکنند. لمینت ها تقربیا امروزی هستند اما با اینکه نیم قرن هم از پیدایش آن در بازار نگذشته است جزو کفپوش های پرفروش بازار بوده است.

یکی از مزایا انتخاب این نوع کفپوش نصب آسان آن است که بدون هیچ چسب و ماله ای نصب میشود. همچنین چناچه این کفپوش را روی سنگ و سرامیک نصب میکنید هیچ آسیبی به کفپوش زیری نخواهد رساند.

کناره های لمینت خطوطی به عنوان کلیک وجود دارد که به صورت نر و ماده داخل هم میرود و اینگونه نصب میشوند. برای عایق کردن لمینت زیر آن یک لایه فوم به ضخامت حداقل دو میلی متر قرار می دهند.

از جمله معایب این کفپوش صدای آن در زیر پا است. به دلیل فاصله کم موجود بینشان هنگام رفت و آمد زیر پا صدا خواهند داد. یکی دیگر از معایب لمینت ضدآب نبودن این کفپوش است، به راحت آب داخل خطوط میان آن میرود. این کفپوش در فضای داخلی خانه ها استفاده میشود.

کفپوش لمینت

کفپوش بامبو

یکی دیگر از انواع کفپوش چوبی، کفپوش بامبو است. این کفپوش از چوب بامبو ساخته شده است. این کفپوش به دوستدار طبیعت نیز مشهور است زیرا که عمر مفید بالای سی سال دارد و بعد از آن هم قابل تعمیر و بازیافت است.

از معایب این کفپوش آن است که در مقابل نور خورشید آسیب پذیر است و به راحتی رنگ خود را از دست میدهد. پس قابل اجرا در فضای داخلی میباشد.

همچنین این کفپوش نسبت به رطوبت مقاومتی ندارد و دچار کپک زدگی خواهد شد. دقت در این نکته مهم است زیرا سلامتی ساکنان آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

کفپوش بامبو

نصب این کفپوش به دو صورت است. چناچه که سطح نصب از جنس چوب باشد با استفاده از میخ نصب میشود. اگر که هر سطحی غیر از چوب باشد با استفاده از چسب مخصوص نصب میشود.

کفپوش پارکت

کفپوش پارکت از جنس چوب است. پارکت از ورقه چوب درختان مختلف انتخاب میشود. کفپوش پارکت را با استفاده از چسب به سطح میچسبانند سپس روی ان را با عمل ساب زدن صاف میکنند و در مرحله اخر روی انرا لاک میزنند تا درخشان شود.

دو مرحله آخر را هر چند سال یکبار تکرار میکنند تا عمر و زیبایی پارکت بیشتر شود. از مزایا انتخاب این کفپوش جلال آن است زیرا چوب واقعی است و خانه شما را گرم و صمیمی نشان میدهد. کفپوش پارکت با هر دکوراسیونی ست شده و جلوه لوکسی به خانه میدهد. حس راه رفتن بر روی پارکت مانند هیچ کدام از کفپوش ها واقعی نیست.

از معایب انتخاب این کفپوش غیر مقاوم بودن در برابر رطوبت، نور خورشید و ضربه است.

کفپوش پارکت

کف پوش مشمع

کفپوش مشمع عبارت است کفپوشی که بوسیله اکسیده شدن روغن بَزرک (تخم کتان) به فُرم یک ترکیب غلیظ به نام بُتن مشمع در می آید. این بُتن پس از سرد شدن با رزین و آرد چوب مخلوط شده و به شکل صفحه هایی که بر روی آستر کَنفی مالیده شده اند ، در می آید. عبارت مشمع گاهی اشتباها برای توصیف دیگر موارد مشابه مثل کفپوش های وینیلی به کار می ود.

این نوع از کفپوش جزو انواع کفپوش چوبی است. به صورت رولی به فروش میرسد و با استفاده از چسب یا به صورت نر و ماده نصب میشود. این نوع از کف پوش حساس به آب و نور است، به راحتی پاره میشود و نصب آن به نصابان حرفه ای نیاز دارد.

از مزایا کفپوش مشمع قابل بازیافت بودن و تنوع بسیار در طرح و رنگ آن است.

این کفپوش در مدارس و مراکز اداری استفاده میشود.

کفپوش مشمع

کفپوش چوب پنبه

کفپوش چوب پنبه از پوست درخت بلوط ساخته میشود. این ماده را به صورت ورقه آسیاب کرده و در کوره میپزند. استفاده از این نوع کفپوش به طبیعت آسیبی نمی زند زیرا که هر 9 سال یکبار درخت بلوط آنرا دوباره تولید میکند.

این کفپوش مناسب مکان های کم رفت و آمد و منازل میباشد. نسبت به کپک و قارچ مقاوم است. کفپوش چوب پنبه انعطاف پذیری زیادی دارد و مقاوم است پس از ضربه به حالت قبلی خود باز میشود. این کفپوش عایق صدا است و گرما را داخل خود حفظ میکند و عایق مناسبی برای فصل زمستان است.

چوب پنبه همچنین در برابر رطوبت و آب مقاوم است. معایب این کفپوش میتوان گفت چوب پنبه به آسانی آسیب می بیند، بنابراین جارو کشیدن و به کار بردن لایه محافظ برای نگهداری از آن لازم است.

کفپوش چوب پنبه

کفپوش ترمووود

کفپوش ترمو وود کف پوشی است که ازجنس چوب ساخته میشود و تمام خصوصیات منفی ار آن ستوده میشود. این کفپوش برای فضای باز و کنار استخرها استفاده میشود. مقاوم در برابر فشار شستشو است اما از معایب کفپوش ترمو وود آن است که در مقابل نور آفتاب تحت تاثیر است و رنگ آن از بین میرود و لازم است که هر چند مدت روی آن لایه ای روکش شود.

موارد مصرف کفپوش ترمووود: روف گاردن، تراس گاردن، فضای دور استخر و جکوزی، محوطه سازی (حیاط ،پارکینگ،پیاده رو ،پارک،اسکله و …)،پلکان ، کفپوش آلاچیق و پرگولا ، کفپوش معابر شهری است.

کفپوش ترمووود

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: رویا مال
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90503

به "انواع کفپوش چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کفپوش چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید