بحثی که بر سر نصب تابلو و بنرها در یزد مطرح شده است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/یزد مشاور حقوقی شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که قانون، سیاست گذاری در خصوص هرگونه تابلوی شهری را به عهده شورای شهر گذاشته است، تاکید نمود: کانون وکلا باید از آیین نامه شورای شهر در خصوص نصب تابلو معرفی مشاغل تمکین کند.

بحثی که بر سر نصب تابلو و بنرها در یزد مطرح شده است

همانطور که شهرداری ها در حوزه پاکیزگی شهر از پسماند و زباله ها کوشش می نمایند، در حوزه دفع آلودگی بصری شهر نیز وظایفی را بر عهده دارد که در شهر جهانی یزد این مهم با جمع آوری تابلوهای غیرمجاز معرفی مشاغل و تبلیغات صنوف مختلف شروع شده است.

نصب تابلو و بنرهای غیرمجاز در معابر شهر باعث ایجاد اغتشاش بصری شده و علاوه بر آسیب به زیبایی سیما و منظر شهری، در بعضی مواقع برای شهروندان حوادث و خطراتی نیز به وجود می آورد.

بر همین اساس نیز شورای اسلامی شهر یزد بعد از هماهنگی لازم با دادستان و طبق ماده 55 و 92 قانون شهرداری ها، نسبت به جمع آوری تابلوهای غیرمجاز اقدام نموده است.

تدوین آیین نامه نصب تابلوی مشاغل با 380 ماده در شورای شهر یزد

سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد در این خصوص اظهار کرد: بعد از جمع آوری تابلوی صنوف مختلف، عدم اجرای این مهم در مورد تابلوی پزشکان و وکلا اعتراض شهروندان و کسبه یزدی را بر انگیخته و عدالت در مدیریت شهری را از شورای شهر خواهان شدند.

وی اضافه کرد: جمع آوری تابلوهای غیرمجاز نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین جمع آوری تابلوی اصناف جمع آوری مختلف اثرات مطلوبی داشته که شورا سعی در ادامه این مهم دارد.

نیکنام تابلوی پرچمی وکلا را از جمله مصادیق تابلوی غیرمجاز در یزد دانست و گفت: بعد از آنالیز های صورت گرفته معین شد که وکلا هیچ اجازه قانونی برای نصب تابلوهای پرچمی نداشته و مدیریت شهری یزد انتظار دارد کانون وکلای استان در اسرع وقت نسبت به جمع آوری این تابلوها اقدام کند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر یزد، توضیح داد: شورای شهر در این مرحله فقط به دنبال جمع آوری تابلوهای پرچمی غیرمجاز وکلا از سطح شهر یزد است.

این مسئول با بیان این که تمام زیرساخت های لازم آماده تغییر برای ساماندهی تابلوهای وکلا در شهر یزد است، اعلام نمود: آیین نامه چگونگی نصب تابلوهای معرفی مشاغل در 380 ماده قانونی و بیش از 100 صفحه تدوین شده و همه اصناف باید از آن تبعیت نمایند.

غلامعلی سفید با بیان این که شهرداری به هیچ عنوان قصد حذف تابلوهای وکلا را از سطح شهر ندارد، اظهار کرد: طبق قانون مدیریت شهری وکلا فقط باید برجایی که مالک آن هستند نسبت به نصب تابلو اقدام نموده و حق ندارند در فضای عمومی تابلوی معرفی خود را نصب نمایند.

رئیس شورای اسلامی یزد حراست از نظم عمومی را اولویت اجرایی شهرداری در بحث تابلوی معرفی مشاغل دانست و اضافه کرد: انتظار می رود کانون وکلا به عنوان نهادی حقوقی و موثر در توسعه شهری آن طور که باید نسبت به رعایت قانون و حقوق شهروندی در نصب تابلوی وکلا اقدام کند.

شورای شهر از طرف قانونگذار نگهبان حق عامه است

مجتبی ملک افضلی مشاور حقوقی شورای اسلامی شهر یزد هم با اشاره به اهمیت رعایت سلسله مراتب قوانین و مقررات، اظهار کرد: در هر نظام حقوقی قوانین و مقرارت سلسله مراتبی دارند که به طبع آن قوانین سطح پایین تر توان مقاومت در برابر قوانین سطح بالاتر را ندارد.

وی اضافه کرد: در بحث تابلوهای شهری، یک قانون عادی وجود داشته که مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و به تأیید شورای نگهبان و قانون اساسی رسیده است.

این حقوقدان و عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد در ادامه با بیان این که بند 25 از ماده 80 قانون شوراها سیاست گذاری در مورد هرگونه تابلوی شهری را به عهده شورای اسلامی شهر گذاشته است، گفت: طبق قانون مقرارت صنفی کانون وکلا توان نقض این مهم را نداشته و باید از آن تمکین نمایند.

ملک افضلی با بیان این که طبق مستندات قانونی کانون وکلا هیچ دلیلی منطقی در مورد نصب تابلوهای غیرمجاز ندارد که بتواند مصوبه مجلس را کنار بزند، توضیح داد: شورای شهر از طرف قانونگذار نگهبان حراست از حق عامه بوده و در این خصوص تدوین و ابلاغ قوانین مربوط به نصب تابلوهای معرفی مشاغل را به عهده گرفته است.

این مسئول در ادامه با اشاره به این که اصل وجود تابلو و اصل اطلاع رسانی هیچ کدام موضوع مناقشه شورای شهر با کانون وکلا نیست، اعلام کرد: مدیریت در این خصوص فقط به دنبال ساماندهی تابلوهای وکلا در سطح شهر یزد است.

وی اضافه کرد: قانونگذار تصویب مقررات لازم برای بایدها و نبایدهای تابلوهای معرفی مشاغل را به عهده شورای اسلامی شهر گذاشته است.

مشاور حقوقی شورای شهر یزد، با بیان این که طبق قانون کانون وکلای هر شهر باید در بحث تابلوی معرفی مشاغل تابع قانون مشخص شده در مدیریت همان شهر باشند، گفت: شایسته بود کانون وکلا قبل از مخالفت با آیین نامه نصب تابلو در شورای شهر آن را مطالعه نموده و از مفاد آن اطلاعات کامل کسب می کردند.

وی با اشاره به این که تمکین در برابر قانون به افراد شرف و عزت می دهد، تأکید کرد: اگر تمکین کردن در برابر قانون شایسته است، برای اصحاب قانون شایسته ترین است.

ساماندهی تابلوی وکلا در یزد باید با مشارکت طرفین انجام گردد

محمدحسین جعفری رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد، ضمن انتقاد از شورای شهر برای عدم مشارکت با کانون وکلا در تدوین آیین نامه نصب تابلوی معرفی مشاغل، اظهار کرد: کانون وکلا به عنوان نهاد حقوقی مطلع می تواند یاری حال شورای شهر در مدیریت شهری باشد.

وی اضافه کرد: کانون وکلا قانون خاص و لایحه استقلال داشته و در هر دو آنها به بحث تابلوی وکلا اشاره جدی شده است.

رئیس کانون وکلای استان یزد با بیان این که خدمات دفاتر وکلا عمومی است و طبق قانون شهرداری موظف است شرایط لازم را برای خدمت عمومی وکلا در سطح شهر یزد ایجاد کند، گفت: نابسامانی تابلوهای معرفی مشاغل در سطح شهر معضلی جدی است و کانون وکلا با تمام توان آماده همراهی با شهرداری در راستای ساماندهی این مهم است.

جعفری در ادامه با بیان این که وکلا خودشان دغدغه ساماندهی و هماهنگ کردن تابلوی معرفی دفاتر وکالت را دارند، توضیح داد: تابلو دفاتر وکالت در سطح شهر یزد با هماهنگی مدیریت شهری به صورت یکسان طراحی و در مکان معین نصب می شوند.

وی با اشاره به این که شورای شهر مدافع حقوق عمومی است، اعلام نمود: کانون وکلا نیز سعی دارد با بهره مندی از ظرفیت های قانونی نسبت به حراست از منافع عمومی و توسعه همه جانبه شهر اقدام کند.

رئیس کانون وکلای استان یزد، با بیان این که وکلا از جمله اقشار سخت گیر جامعه هستند، اعلام کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به در پیش بودن اجلاس سراسری کانون وکلای کشور در آذربایجان، شورای شهر فرجه ای چندماه برای یکسان سازی قد، اندازه و رنگ تابلوی دفاتر وکلا در یزد بدهد.

وی در انتها با بیان این که کانون وکلا مدافع 1500 وکیل در سطح شهر و استان یزد است، گفت: تصمیم گیری در مورد تابلوی وکلا در سطح شهر یزد باید با مشارکت طرفین(شورای شهر و کانون وکلا) انجام گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90194

به "بحثی که بر سر نصب تابلو و بنرها در یزد مطرح شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحثی که بر سر نصب تابلو و بنرها در یزد مطرح شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید