تشخیص غدد سرطانی از غدد لنفاوی سالم حین جراحی امکانپذیر شد

به گزارش مجله سرگرمی، دکتر محمدرضا آی مدیر یک شرکت دانش بنیان در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: امروزه با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در خادم ها، سالیانه چندین عمل جراحی برای استخراج غدد سرطانی بدخیم صورت می گیرد.

تشخیص غدد سرطانی از غدد لنفاوی سالم حین جراحی امکانپذیر شد

وی اضافه کرد: خطا در پیدا کردن و حذف گره های لنفاوی درگیر منجر به متاستاز سرطان در بدن بیمار اتفاق می افتد که در حال حاضر روش های متفاوتی با دقت، هزینه و سادگی عملکرد متفاوت برای پیدا کردن گره های لنفاوی وجود دارد.

آی اضافه کرد: در میان تمامی این روش ها، گاماپروب متداول ترین و محجوب ترین وسیله برای جراحان است که با ابزاری دستی در ابعاد کوچک به سادگی امکان پیدا کردن و معین موقعیت گره های لنفاوی نگهبان را نه تنها در سرطان پستان بلکه در بعضی سرطان های مردانه نیز فراهم می نماید.

وی با بیان اینکه این دستگاه در کشورهای امریکا، آلمان و فرانسه تا به امروز ساخته شده است، اعلام کرد: اما هیچکدام از این نمونه های خارجی در کشور ما وجود ندارد زیرا از قیمت بالایی برخوردارند.

مدیر شرکت دانش بنیان فراوری کننده تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه به همین دلیل پیروز به کسب دانش فنی ساخت این دستگاه شده ایم که بیمار دچار مسائل بعد از جراحی نگردد، اعلام کرد: در حال حاضر هنگام جراحی تومور سرطان و برداشتن آن، غدد لنفاوی که وظیفه محافظت از بدن را دارند نیز برداشته می شوند اما از طریق گاما پروب تنها تومور سرطانی و قسمت هایی که درگیر شده اند برداشته می گردد.

به گفته آی، با استفاده از این پروب می توان تشخیص داد که این غدد در گیر هستند یا نه که اگر درگیر نبودند جراحی نمی شوند؛ درگذشته این غدد به همراه تومور برداشته می شد که مقاومت بیمار بعد از جراحی در برابر بیماری ها کاهش پیدا می کرد یا قسمت هایی از بدنش متورم می شد.

وی ادامه داد: وقتی این غدد لنفاوی در بدن هستند بدن بیمار سالم تر خواهد بود.

آی با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه گفت: با توجه به اینکه گسترش سلول های سرطانی از تومور درگیر به اندام های دیگر توسط نزدیکترین غدد لنفاوی صورت می گیرد، در نتیجه معین موقعیت غدد لنفاوی درگیر سرطان، خصوصاً غده لنفاوی پیش آهنگ اهمیت فراوانی در جراحی غدد سرطانی دارد.

وی بیان کرد: چند ساعت (یا حتی یک روز) قبل از عملاً جراحی، رادیوداروی مربوطه با دوز مناسب به بیمار تزریق می گردد. از هنگام تزریق تا عمل، رادیودارو به صورت تجمع انتخابی در غدد لنفاوی به عنوان مثال سینه (در عمل جراحی مربوط به سرطان سینه) که در ناحیه زیر بغل است توزیع می گردد. این توزیع به گونه ای است که در غده (یا غددی) که سرطانی شده، بسیار بیشتر از سایر غدد لنفاوی است. نحوه شناخت غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده ها به یاری گاماپروب انجام می گردد.

وی با بیان اینکه از آنجا که تجمع رادیودارو در قسمت توده بیشتر است، با نزدیک کردن سر پروب صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می گردد گفت: در ادامه جراح اقدام به برداشتن غده پیش آهنگ می نماید.

مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: کاربردهای کلینیکی گاماپروب برای سرطان سینه، سرطان های زنان زایمان (گردن رحم، تخمدان، رحم، واژن و ولور، ملانوما و انواع دیگر تومورهای پوست، سر و گردن، سرطان های غدد درون ریز (تیروئید، پاراتیروئید) سرطان های اورولوژی (پروستات، مثانه، بیضه، کلیه و آلت تناسلی) و پزشکی هسته ای هستند.

وی با بیان اینکه تا به امروز در 60 بیمارستان از این دستگاه مستقر شده است، اعلام کرد: نزدیک به 60-70 جراح بهنگام جراحی از این گاماپروب بهره می برند زیرا کیفیت عمل جراحی را افزایش می دهد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67264

به "تشخیص غدد سرطانی از غدد لنفاوی سالم حین جراحی امکانپذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص غدد سرطانی از غدد لنفاوی سالم حین جراحی امکانپذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید