حرکت گردشگری ایران روی ریل جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، در چنین ایامی هرساله ویژه برنامه های متنوعی باهدف معطوف ساختن توجهات به موضوع گردشگری، مزیت ها و چالش های فراروی آن در سراسر جهان برگزار می شود تا تأکیدی دوباره بر نقش بی بدیل این صنعت در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار جوامع باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با درک ابعاد اهمیت این صنعت و با شناخت از ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان، طی چند سال گذشته توجهی مضاعف به حوزه گردشگری و ارتقاء جایگاه آن در سطح بین المللی داشته است. به رغم تحریم های یکجانبه آمریکا و تلاش های اجرا شده درزمینهٔ ایران هراسی، روند رشد گردشگری ایران طی دو سال گذشته شتابی افزون تر یافته و حرکت چرخ گردشگری ایران روی ریل های جهانی این صنعت روان تر شده است. درواقع اقبال فعالان گردشگری جهان به ایران نشان از عقیم بودن تحریم ها علیه کشورمان دارد و رشد شمار گردشگران ورودی به کشور نیز بر این واقعیت صحه می گذارد. تنوع رویدادهای بین المللی دو سال گذشته هم چون رویداد تبریز 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام، همدان 2018 پایتخت گردشگری آسیا، برگزاری نشست اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی در ایران با حضور دبیر کل این سازمان، برگزاری نشست راهنمایان گردشگری جهان در ایران، تعامل سازنده دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی برای پیش برد اهداف کشورمان در این حوزه، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و موزه ای متقابل بین ایران و سایر جوامع به ویژه کشورهای اروپایی، و موارد بی شمار دیگر در این زمینه نشان از دیپلماسی فعال و اثربخش ایران در صنعت گردشگری کشور دارد. این دیپلماسی فعال درعین حال دستاوردهای ارزشمندی برایمان به همراه داشته است که افزایش شمار ثبت جهانی آثار ایران، کسب رتبه های بین المللی در نمایشگاه های موزه ای، تسهیل بازگشت آثار تاریخی ایران و پذیرش پنج عضو جدید وابسته ایران در سازمان جهانی گردشگری ازجمله آن هاست.

حرکت گردشگری ایران روی ریل جهانی

شاخص های آماری و اعداد و ارقام نیز روایتگر شتاب روزافزون قطار گردشگری ایران است و شمار گردشگران ورودی از رقم چهار میلیون و 700 هزار گردشگر در سال 96 به هفت میلیون و 800 هزار گردشگر در سال 97 رسیده است. به این ترتیب برای نخستین بار تراز گردشگری ایران مثبت شده و تلاش بر این است که این تراز مثبت به صورت موردی با کشورهای مختلف نیز تحقق پیدا کند. به عنوان مثال در رابطه با ترکیه در حال نزدیک شدن به تراز مثبت و هم چنین با اجرای سیاست لغو ویزا برای کشورهای هدف هم چون چین به عنوان یک بازار بزرگ و برخی کشورهای منطقه، شاهد رشد محسوس ورود گردشگر از این کشورها به ایران هستیم. به عنوان نمونه پس از لغو ویزا یک طرفه با عمان 404 درصد رشد در جذب گردشگر از این کشور به ایران رخ داد. خروجی این جهت برای اقتصاد کشور درآمد ارزی 11.8 میلیارد دلاری از محل گردشگری ورودی در سال گذشته بوده و برای ادامه این جهت نیز چشم انداز 30 میلیارد دلاری تا 2025 ترسیم شده است. هم چنین به محصولات گردشگری تنوع داده شده و رویکرد گردشگری از قالب فرهنگی به سایر بخش ها به ویژه گردشگری سلامت و طبیعت گردی تنوع یافته است. گردشگران زیارتی ایران نیز علاوه بر زیارت به بخش گردشگری سلامت و تفریحی جذب شده اند و به این واسطه گردشگری 300 تا 400 دلاری برای هر گردشگر به 1300 تا 1400 دلار رسیده است.

شاخص ها و آمار یادشده در کنار اقدامات و طرح های انجام گرفته برای استانداردسازی خدمات گردشگری و بهبود وضعیت نیروی انسانی این بخش، همراهی ایران را با شعارهای راهبردی سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد. نگاهی به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری- گردشگری و اشتغال: آینده ای بهتر برای همه بر ضرورت و اهمیت این رویکرد صحه می گذارد و آموزش، مهارت و اشتغال سه موضوعی است که به طورجدی در دستور کار است. از سویی با توجه به رویکرد مثبت سازمان جهانی جهانگردی به تحولات گردشگری ایران، این فرصت می تواند حضور و قدرت چانه زنی ایران در این سازمان را افزایش داده و محملی برای طرح ایده ها و پیشنهاد ها کشورمان باشد.

بی تردید ارتقای زیرساخت ها، به روزرسانی استانداردهای خدمات و برنامه ریزی برای تبلیغات مناسب بین المللی از ظرفیت ها و جاذبه های ایران از الزامات گریزناپذیر توسعه صنعت گردشگری در کشورمان و نیازمند همراهی و همگامی سایر دستگاه ها است.

با توجه به تغییر ساختار سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده متناسب با ساختار جدید، تنها در سایه اجماع، همدلی و همکاری قوای سه گانه و تمام بخش های عمومی و خصوصی مرتبط، شاهد تحقق سهم واقعی این صنعت در شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

سرمقاله روزنامه شرق

*وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48504

به "حرکت گردشگری ایران روی ریل جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت گردشگری ایران روی ریل جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید