ممکن است مردم دنیا وارد جنگ همه علیه همه گردد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس جمهور اسبق برزیل، لوئیز لولاداسیلوا و وزیر اسبق امورخارجه، سلسو آموریم در مقاله ای مشترک تحت عنوان برای دنیا چند قطبی، بر ضرورت ایجاد نظمی جدید و چندجانبه که قادر به شکوفا کردن همکاری های واقعی بین المللی در زمان همه گیری کرونا باشد، تاکید کردند.

ممکن است مردم دنیا وارد جنگ همه علیه همه گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در ابتدای این مقاله نویسندگان با اشاره به همه گیری کرونا به موضوع بحران دنیای اقتصاد و سیستم های سیاسی پوپولیستی پرداخته اند. بنا به اعتقاد نویسندگان، رهبران استبدادی پوپولیستی از احساس ناامنی ناشی از این بیماری برای افزایش قدرت شخصی خود، سوءاستفاده نموده و به این ترتیب دموکراسی های شنماینده را تضعیف می نمایند. بعضی از آنها، از دونالد ترامپ گرفته تا ژائیر بولسونارو، نگرشی از انکار را اتخاذ نموده و توصیه های دانشمندان و متخصصان بهداشت را نادیده گرفته اند.

سپس نویسندگان به ناکارمد بودن همکاری های بین المللی در قالب نهاد های بین المللی اشاره نموده و تاکید دارند که در حال حاضر ضربه بزرگی به همکاری های بین المللی وارد شده است. رفتارخودخواهانه و غیر منطقی بعضی از رهبران مانع از دسترسی کالاهای اساسی و دارو می شود. اعمال دزدی دریایی ناب توسط قدرتمندترین ها صورت می پذیرد. سازمان های چند جانبه مانند سازمان دنیای بهداشت، تحت اتهامات دروغین و تعصبات سیاسی از منابع محروم می شوند. شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان قدرتمندترین نهاد بین المللی، در رابطه با این فاجعه قادر به اتخاذ تصمیم و حتی توصیه ای معنادار نیست. نهادهای غیررسمی، مانند گروه بیست، نه تنها نمی توانند اختلافات بین اعضای خود را بر طرف نمایند، بلکه قادر به تصویب برنامه ای عملی برای مقابله با این بحران نیستند. درخواستهای دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی حقوق بشر که بارها توسط پاپ فرانسیس (رهبر کاتولیک های دنیا) در مورد تعلیق مجازات های یک جانبه علیه کشورهایی همچون ایران، کوبا و ونزوئلا و... به منظور خرید مواد اولیه پزشکی و دریافت یاری های بشردوستانه تکرار شده اند، به طور کل نادیده انگاشته می شوند. چند جانبه گرایی بدون هیچ شرمی از بین رفته است.

نویسندگان با بیان اینکه این بیماری همه گیر، ستون های شیوه زندگی ما و نظم بین المللی را به لرزه درآورده است، اذعان می دارند که یک اتفاق نظر تقریبا دنیای وجود دارد که سیستم دنیای بایستی به روشی بسیار اساسی بازسازی شود و سوال در چگونگی آن است. همانطور که ما به آینده نگاه می کنیم - و فرض اینکه کابوس فعلی با وجود تمامی ضرر هایش انتها از بین خواهد رفت، - مطمئن هستیم که دنیا هرگز همانند گذشته نخواهد بود. باید امیدوار باشیم که بشر درسهایی از حمله غیر منتظره این موجود میکروسکوپی که مرگ و بدبختی را برای همگان و علی الخصوص برای قشر آسیب پذیر، به ارمغان آورده است، فراگیرد.

در این مقاله، نویسندگان مفهوم جدید تله توسیدیدی را مطرح می نمایند. این مفهوم به نوعی جنگ سرد در مورد درگیری ناشی از ظهور یک ابرقدرت جدید و در مخالفت با قدرت قبلی حاکم، اشاره دارد. براساس این دیدگاه ، سبقت چین از ایالات متحده، روندی که حتی قبل از همه گیری اجتناب ناپذیر به نظر می رسید - تسریع می شود و بی ثباتی بزرگی ایجاد می شود. در همین زمان، بسیاری از دولت ها به نوعی انزوا فرو رفته و نسبت به ارزش همکاری های بین المللی شک می نمایند. بشریت همچنین ممکن است وارد جنگ همه علیه همه شود. این جنگ می تواند خطرات زیادی برای امنیت و رفاه بشر به وجود آورد. دنیای کاملاً نابرابری که اکنون بسیار نابرابر است، بسیار ناشایست خواهد شد و انواع درگیری و آشفتگی اجتماعی را تحمل خواهد نمود. در چنین شرایطی، استفاده یکجانبه از نیروهای نظامی ممکن است بیشتر شده، مصاحبه و همکاری های صلح آمیز را فرسایش دهد.

البته نویسندگان، احتمالات دیگری را نیز دور از ذهن نمی دانند. در دنیا پس از کرونا، ممکن است بشریت بیشتر به همبستگی روی آورد. برای مثال، ممکن است تعداد معینی از کشورها یا نهادهای فرامنطقه ای مانند اتحادیه اروپا به ادغام با کشورهای در حال توسعه در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا تمایل نشان دهند، به گونه ای که به ایجاد دنیای چند قطبی و عاری از هژمونی یک جانبه بیانجامد. این اتحادها، براساس هندسه متغیر ، امکان برقراری مجدد و واقعی نظم چند جانبه را فراهم می آورند. در این سناریو، چین، ایالات متحده و روسیه ممکن است متقاعد شوند که مصاحبه و همکاری سودمندتر از جنگ سرد خواهد بود.

در انتها، نویسندگان اعلام می دارند که رسیدن به آرامانشهر به شرطی میسر می شود که کشورها راه هایی برای دموکراتیک کردن سیستم های سیاسی خود پیدا نموده و سعی در برآورده ساختن نیازهای ملت خود به ویژه بخش های آسیب پذیرتر نمایند. عدالت اجتماعی و دولت دموکراتیک باید دست به دست هم دهند.

310310

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94347

به "ممکن است مردم دنیا وارد جنگ همه علیه همه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممکن است مردم دنیا وارد جنگ همه علیه همه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید