ناک اوت آسیب ها با ورزش

به گزارش مجله سرگرمی، خانم و آقا هر 2 رزمی کار!؟ نزدیک ترین تصور از خانه این زوج همسایه ما در محله باغ صبا، خانه ای شبیه رینگ مسابقه است. خانه ای که در آن مبارزه، کری خوانی، مشاجره های شدید، مهمان دائمی است.

ناک اوت آسیب ها با ورزش

خبرنگاران - بهاره خسروی: اما اصل ماجرا خلاف این گمان است و آنها در کمال آرامش زیر یک سقف زندگی می نمایند و باور دارند بخش مهمی از این آرامش زندگی شان را مدیون ورزش هستند. اکبر طالعی و شیما ایمانی، هر 2 در رشته نیو فول کنتاکت از شاخه های رشته ورزشی کاراته فعالیت می نمایند و در کسوت مربیگری در یک باشگاه ورزشی که برای کشف استعدادها نسل جدید در ورزش های رزمی راه اندازی نموده اند، فعالیت می نمایند. بنیانگذار این رشته رزمی اکبر طالعی در کشور بود. در این گزارش مهمان این زوج رزمی کار شدیم تا از نزدیک با زندگی این زوج آشنا شویم.

ورزش نیو فول کنتاکت، از شاخه های ورزش کاراته است که با کوشش اکبر طالعی، همسایه ما در کشور بنیانگذاری شد. کاری سخت و سخت که به گفته خودش تا به ثبت رسیدن این ورزش، چند کفش آهنی اسقاط نموده است. اکبر آقا بچه اردبیل است و با ورزش کشتی قدم در وادی ورزش می گذارد. اما اینکه علاقه به ورزش های رزمی چگونه در وجودش ریشه زد؟

در پاسخ به دوران کودکی و کتابخوانی اش بازمی گردد و می گوید: در کودکی اهل کتابخوانی بودم. کتابی درباره بروسلی و ورزش های رزمی خواندم. پس از خواندن این کتاب، در رویاهای بچگانه ام، خواب سفر به ژاپن و شرکت در مسابقات رزمی را می دیدم. در واقع نقطه شروع علاقه ام به ورزش های رزمی از همین جا بود. اما به سبب کمبود امکانات و نبود آشنایی با ورزش های رزمی، سراغ ورزش کشتی رفتم و در رده نونهالان قهرمان استان شدم.

اما علاقه اکبر آقا به ورزش های رزمی همچنان به قوت خود پا برجا بود. به دنبال همین علاقه در عظیمسالی و در دوران تحصیل و دانشگاه و خدمت سربازی به رشته ورزشی کاراته روی آورد. سال 1369 شمسی برای تکمیل یادگیری و آموزش ورزش کاراته راهی کشور ژاپن شد.

  • بازگشت با کوله باری از تجربه

سفر به کشور ژاپن و آشنایی با استاد کانچو میاگاوا و شاگردی نزد او، نقطه عطف پیروزیت های همسایه ما در رشته ورزشی نیوفول کنتاکت بود که افتخارها و پیروزیت های فراوانی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرد. مقام قهرمانی مسابقات کشور ژاپن، کسب کمربند طلایی و عنوان قهرمانی در سال های 1991 و 1992، همچنین قهرمانی کمربند طلایی از سال 1994 تا سال 2000، کسب عنوان قهرمانی مسابقات جایزه عظیم کاوان و... کلی افتخارات که موجب شد اکبرآقا از پس همه این آزمون ها سربلند بیرون بیاید و به کسوت سایکو شیهان (مربی و استادی) برسد.

اکبر آقا با همه پیروزیت هایی که داشت، دل و جانش به عشق کشور و اعتلای دانش ورزشی می تپید. برای همین با کوله باری از تجربه به سرزمین مادری بازگشت. او در این باره می گوید: سال 1379 برای نشر دانشم و پرورش استعدادهای بچه ها و نوجوانان کشورم، دوباره به ایران بازگشتم. بازگشتم به ایران نقطه سر خط بود. باید همه چیز را از صفر شروع می کردم. کفش آهنین به پا کردم، اول راهی شهرم اردبیل شدم و بعد هم به تهران آمدم. اما به لطف حمایت مسئولان و پیگیری های خودم پیروز شدم یک رشته ورزشی رزمی را به ثبت برساندم. تقریباً از سال 1381، چندین دوره مسابقه در این رشته برگزار کردیم.

کسب عنوان قهرمانی در مسابقات نیوفول کنتاکت، سال 1397 در کشور ژاپن، آخرین پیروزیت تیم کاراته این ورزشکار همسایه ما است. او این روزها در فدراسیون ورزش های رزمی، برای پیشرفت و کشف استعدادهای ورزشی کشور کوشش می نماید. البته به این کارنامه باید سمت نایب رئیسی فدراسیون جهانی ژاپن را نیز اضافه کنیم.

  • افزایش اعتماد به نفس و میزان یادگیری

بسیاری از خانواده ها از ورزش کردن فرزندانشان در رشته رزمی، واهمه دارند و گمان می نمایند تمرین و ورزش های رزمی، روحیه خشونت طلبی را در آنها زنده می نماید. طالعی در میان صحبت هایش به این موضوع اشاره می نماید و می گوید: برخلاف فضای خشن ورزش های رزمی، این گونه ورزش ها موجب افزایش روحیه اعتمادبه نفس و حتی ضریب هوشی و یادگیری در میان بچه ها و نوجوانان می گردد. چراکه بسیاری از تعلیمات این رشته ورزشی درباره ادب و احترام و کنترل خشم است.

اکبر آقا در طول سال تحصیلی، کارنامه درسی شاگردانش را کنترل می نماید و در کنار ورزش به پیروزیت در تحصیل اهمیت زیادی می دهد. او سپاسگزاری مردم را از زحماتش برای آموزش و تعلیم فرزندانشان، بهترین دستمزد می داند.

  • از تکواندو تا کاراته

شیما ایمانی، همسر اکبر آقا نیز از مربیان زحمتکش و پرکوشش رشته ورزشی نیو فول کنتاکت در بخش بانوان است. او با داشتن 2 پسر بچه کوچک و مشغله های مادرانه، یکی، 2 سئانس از کلاس های باشگاه را برای بانوان محله و علاقه مندان به ورزش های رزمی اختصاص داده است. همسایه ما که فعالیت ورزشی اش را با ورزش تکواندو شروع نموده با یادی از دوران کودکی و حمایت های خانواده اش، می گوید: ورزش تکواندو را از 10 سالگی در زادگاهم مراغه شروع کردم. خانواده ام حامی خوبی برای ورزش کردنم بودند. در یادگیری تکواندو، جلوتر از سنم، تا دان 3 پیش رفتم. اما به سبب سن و سال کمم، مدرک دان 1 نصیبم شد. امکانات ورزش رزمی در شهر ما خیلی محدود بود، اما با همه اینها ورزش کردن را رها نکردم و تقریباً از 18 سالگی به عنوان مربی شروع به فعال بودم. مربی تیم دانشگاه آزاد مراغه شدم تا اینکه به سبب همسرم، رشته ورزشی نیو فول کنتاکت، به ورزش کاراته اضافه شد. البته آن موقع ما هنوز ازدواج ننموده بودیم. من علاقه مند به این رشته ورزشی شدم و آن را دنبال کردم. در دوره های مربیگری نیوفول کنتاکت شرکت کردم و پیروز به دریافت مدرک مربیگری شدم. سپس با همسرم ازدواج کردم و بقیه ماجرا که تعریف کردند.

  • زندگی آرام به یمن ورزش

ایمانی، یکی از مهم ترین ویژگی ورزش کردن را ایجاد آرامش روانی در افراد و انتقال آن به خانواده می داند. او با بیانی طنزآلود به برداشت های جالب و عجیب مردم از زندگی مشترک شان اشاره می نماید: وقتی خانواده شاگردانم آگاه می شوند که من و همسرم هر 2 رزمی کار هستیم، به شوخی و کنایه می گویند: وای خانه شما میدان جنگ است. گاهی می پرسند: بی تردید خانه شما رینگ مسابقه و جنگ است. یا مستمر در جنگ و ستیز هستید. در صورتی که ما در کمال آرامش در کنار هم زندگی و کار می کنیم. زیرا پیش از هر چیزی ورزش کردن به ما اخلاق و حفظ آرامش را آموزش می دهد. در حقیقت بخشی از این آرامش زندگی را مدیون ورزش کردن هستیم.

خانم ایمانی به زوج ها توصیه می نماید که بی شک ورزش را در برنامه زندگی شان بگنجانند. این موضوع به تحکیم روابط زندگی زناشویی و ایجاد آرامش روانی یاری فراوانی می نماید.

  • افزایش سرانه های ورزشی

آقای طالعی 19 سال است در همسایگی ما محله باغ صبا سکونت دارد. این هم محله ای روی آوردن جوانان به ورزش را مهم ترین عامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی می داند. با اینکه طالعی چند وقتی است که همراه همسرش یک باشگاه ورزشی برای کشف استعدادها در محله باغ صبا راه اندازی نموده، اما معتقد است که با همه این اوصاف منطقه 7 احتیاجمند ارتقای سرانه ورزشی برای ترویج فرهنگ اخلاق مدار و نسلی پویاست.

او می گوید: در تمام این سال شاگردان پیروز زیادی را در باشگاه تربیت نموده ام که بیشتر آنها همسایه و بچه محل مان بودند. اما متأسفانه در منطقه 7 سرانه ورزشی به نسبت جمعیت کم است. به ویژه در ناحیه 3 که احتیاج داریم به تعداد باشگاه های ورزشی آن افزوده گردد. البته من این موضوع را همه جا از جمله آموزش و پرورش، شهرداری و شورایاری مطرح نموده ام؛ چراکه هرچه به تعداد باشگاه ها و مجموعه های ورزشی در محله ها اضافه گردد به همان میزان آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می نماید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88589

به "ناک اوت آسیب ها با ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناک اوت آسیب ها با ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید