نفوذ ایران به کمیته ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه یونسکو

به گزارش مجله سرگرمی، همزمان با برگزاری پنجمین کنفرانس ژئوپارک های جهانی یونسکو در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه، عضویت ایران در کمیته راهبری ژئوپارک های این منطقه اعلام و نماینده کشورمان نیز به عنوان یکی از 14 عضو کمیته اجرایی آن انتخاب شد.

نفوذ ایران به کمیته ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه یونسکو

به گزارش خبرنگاران، در نشست کمیته راهبری ژئوپارک های آسیا - اقیانوسیه که هم اکنون در کشور چین درحال برگزاری است، علیرضا امری کاظمی، کارشناس باسابقه ایران در زمینه ژئوتوریسم و ژئوپارک که پیشتر پیروز شده بود یکی از کُرسی های شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو را به دست آورد، به عنوان عضو کمیته راهبری و کننده ایران در آن معرفی گشت. همچنین با تایید و تصویب کمیته راهبری، کننده ایران به عنوان یکی از 14 عضو کمیته اجرایی انتخاب شد.

امری کاظمی در این باره به خبرنگاران، گفت: نخستین دوره کنفرانس ژئوپارک های جهانی یونسکو در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه سال 2007 در لنکاوی مالزی برگزار گشت و هر دو سال یک بار در یکی از کشورهای آسیا ـ اقیانوسیه برگزار می شود که تا کنون مالزی، ویتنام، ژاپن، کره جنوبی و امسال چین، میزبان آن بوده اند.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس ها را برقراری ارتباط بیشتر کشورها در زمینه ژئوپارک، تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه ژئوپارک در کشورهای منطقه ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف و الزامات ژئوپارک های یونسکو، ارتباط شبکه ای است، برای همین شرکت در این کنفرانس برای تمام کشورهایی که ژئوپرک جهانی دارند، الزامی است و یکی از فعالیت های اصلی ژئوپارک محسوب می شود که کشورها از این راه باید ژئوپارک خود را معرفی کنند و به تبادل اطلاعات بپردازند. نمونه این کنفرانس در منطقه اروپا نیز هر دو سال یک بار برگزار می شود که دو هفته پیش پرتغال، میزبان آن بود. کنفرانس منطقه اروپا از سال 2001 درحال برگزاری است و به نسبت کنفرانس آسیا ـ اقیانوسیه قدمت بیشتری دارد.

او همچنین توضیح داد: یونسکو کنفرانس جهانی ژئوپارک ها را نیز هر دو سال یک بار برگزار می کند، یکسال به نام جهانی و در سال بعد، منطقه ای. درحال حاضر سه منطقه اروپا، آسیا ـ اقیانوسیه و آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، شبکه ژئوپارک دارند و هنوز برای آمریکای شاقتصادی و افریقا شبکه منطقه ای تشکیل نشده، چون تعداد زئوپارک های آن ها بسیار محدود است.

صاحب کرسی شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو، ادامه داد: کمیته راهبری ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه وظیفه سیاست گذاری و تصمیم گیری درباره مسائل کلان و برنامه های ژئوپارک های این منطقه را به عهده دارد. کمیته اجرایی نیز مسؤول پیگیری اجرای برنامه های توسعه ژئوپارک های این دو قاره و ایجاد ارتباط شبکه ای بین اعضا، برگزاری نشست ها، کنفرانس ها و هماهنگی و نظارت بر گروه های کاری تخصصی بین المللی است.

امری کاظمی درباره مزیت عضویت در کمیته های اهبری و اجرایی ژئوپارک های منطقه ای، گفت: بخشی از این حضور الزامی است، اما به طور کل کشورهای دارای ژئوپارک جهانی که در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه واقع شده اند باید نمانیده ای در کمیته راهبری داشته باشند. در واقع علاوه بر آن الزام، حضور در چنین کمیته هایی به رشد و توسعه ژئوپارک آن کشور کمک می کند.

وی با یادآور این که یکی از اهداف تشکیل ژئوپارک، علاوه بر حفاظت از میراث زمین شناختی، آموزش و توسعه اقتصادی جامعه محلی، جذب گردشگر بیشتر است و زمانی که ژئوپارک و یا مناطق دارای این ظرفیت را معرفی کنید، توجه کشورهای منطقه به سمت ایران زیاد می شود، افزود: در جریان این کنفرانس با کنندگان چندین کشور صحبت داشتم، آن ها خیلی تمایل دارند همکاری دوجانبه با ایران داشته باشند و رفت و آمدهای علمی و گردشگری را توسعه دهند و تفاهم نامه هایی را برای تبادل گردشگری امضا کنند و همکاری های منطقه ای را شکل دهند.

او با تاکید بر این که حضور در این کمیته ها، قدرت رأی و اظهارنظر کشورها را بالا می برد، گفت: ایران در کمیته اجرایی که 14 عضو بیشتر ندارد، انتخاب شده است. در این کمیته 7 عضو از کشورهای دارای ژئوپارک حضور دارند، 5 کننده نیز با رأی گیری انتخاب شده اند، یک کننده از یونسکو و یک کننده هم از شبکه جهانی ژئوپارک ها حضور دارند. حضور در این کمیته و داشتن توانایی ارائه، تبلیغ و دفاع، باعث می شود تعداد کنندگان کشورهای عضو بیشتر شود و در تصمیم هایی که در کمیته اجرایی گرفته می شود، نقش و تاثیر افزایش یابد و برنامه ها طوری پیش برود که آن کشور بیشتر منتفع شود. الان چین، کره جنوبی و ژاپن کنندگان بیشتری دارند، به دلیل این که در این نشست ها حضور پررنگ تری دارند و در رأی گیری ها معمولا برنده می شوند.

امری کاظمی گفت: ایران هم اکنون در کمیته راهبری و اجرایی ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه تک کننده است که با توسعه ژئوپارک ها، تعداد کنندگان مان افزایش می یابد که قدرت رأی را بالا خواهد برد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59885

به "نفوذ ایران به کمیته ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفوذ ایران به کمیته ژئوپارک های منطقه آسیا ـ اقیانوسیه یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید