نکوداشت مهدی رهبر باستان شناس پیشکسوت ایرانی برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: استاد رهبر کارش را نذر عاشقان میراث فرهنگی نموده و این امر نشان از عشق او به ایران فرهنگی دارد.

نکوداشت مهدی رهبر باستان شناس پیشکسوت ایرانی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مراسم نکوداشت استاد مهدی رهبر باستان شناس پیشکسوت ایرانی روز یکشنبه 24 آذر در موزه ملی ایران برگزار و همزمان از کتاب آفرین نامه شامل مجموعه مقاله های باستان شناسی که با کوشش یوسف مرادی و با همکاری سوزان کشتن، ادوارد جان کیل و رسول بروجنی گردآوری و توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شده است، رونمایی شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم با قرائت متن تقدیر نامه دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای استاد رهبر گفت : به استاد رهبر علاقه ویژه ای دارم و از زمانی که افتخار کار در چغازنبیل را داشتم از نزدیک با فعالیت های گسترده او و استاد کابلی در زمان جنگ در این محوطه آشنا هستم.

او با اشاره به کلنگ طلایی استاد رهبر که هر جا می زد آثار ارزشمندی یافت می گردد، اضافه کرد: در تمامی محوطه ها در حوزه باستان شناسی و مرمت فعالیت های قابل توجهی توسط او اجرا شده است.

طالبیان توضیح داد: نگاه من نسبت به باستان شناسی، حفاظت و مرمت آثار با وجود او وسیع تر شد زیرا استاد رهبر علاوه بر باستان شناسی به حوزه معاونت میراث فرهنگی یاری های زیادی نموده و همواره کارشناس دقیق و منصفی بوده و با عدالت رفتار نموده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه رهبر در زمان تمامی مدیریت ها در جلسات حضور دارد و به کارش ادامه می دهد، گفت: برای او آثار و سایت های تاریخی مهم هستند نه افراد.

او اضافه کرد: رهبر کارش را نذر عاشقان میراث فرهنگی نموده و این امر نشان از عشق او به ایران فرهنگی دارد.

باستان شناسان سربازانی اند که بی هیچ چشم داشتی کار می نمایند

مهدی رهبر با قدردانی از فعالان حوزه باستان شناسی که در راه معرفی این بخش گام برداشته اند، اضافه کرد: اگر کار مفیدی توانسته ام انجام دهم در راستای اعتلای فرهنگ ایران بوده است.

او با اشاره به سختی کار باستان شناسان، اضافه کرد: بازدید مسئولان این بخش از محوطه های باستان شناسی و ملاقات نزدیک با باستان شناسانی که در این سایت ها مشغول کار هستند می تواند خستگی این افراد را رفع کند.

رهبر با یادآوری خاطره ای از سید محمد بهشتی رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: زمانی که برای بازدید از محوطه بندیان درگز آمده بود از من سوال کرد چرا باستان شناسان به رشته های دیگر توجهی ندارند و من در پاسخ گفتم باستان شناسان بی هیچ چشمداشتی در بدترین شرایط به محوطه های باستانی می فرایند که این از کمتر کسی بر می آید .

این باستان شناس پیشکسوت ایرانی با بیان اینکه زحمت و کوشش باستان شناسان مغفول مانده است، اضافه کرد: به وجود باستان شناسان جوان ایرانی که هم اکنون با باستان شناسان جهان رقابت می نمایند افتخار می کنم .

تسلط رهبر به زبان یونانی او را برتر نموده است

روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی با قدردانی از زحمات مهدی رهبر گفت: نام بعضی از افراد در حوزه باستان شناسی آنقدر آشناست که آن ها را به ستون های اصلی باستان شناسی تبدیل نموده و حضور این افراد برای ما که در میانه راه هستیم، غنیمت است تا بر مدار تجربیات آن ها حرکت کنیم .

او با اشاره به توسط استاد رهبر به زبان یونانی اضافه کرد: با توجه به تأثیر روابط فرهنگی ایران و یونان یکی از دلایل موفقیت استاد رهبر به عنوان یک متخصص دوران تاریخی، دسترسی به منابع دست اول است که به هر پژوهشگر این توان را می دهد که برتر باشد.

شیرازی با بیان اینکه فعالیت های استاد رهبر از سال 54 آغاز و تا به امروز ادامه دارد، توضیح داد: رهبر در تمامی پهنه جغرافیایی ایران شامل خراسان، سیستان، کرمانشاه، همدان، سمنان، شوش، خوزستان و ... فعالیت های باستان شناسی انجام داده که شاهکار آن محوطه بندیان درگز خراسان رضوی است.

او درپایان استاد رهبر را دارای شخصیت جامع الاطرافی دانست که به لحاظ علمی و اخلاقی شایسته تقدیر است و اضافه کرد: صفای درونی او باعث شده که همواره در تمامی زمینه ها به عنوان منبعی قابل اعتماد برای دانشجویان باشد.

میرعابدین کابلی پیشکسوت باستان شناس در ادامه با اشاره به دوستی قدیمی اش با رهبر از زمان دانشگاه گفت: او در محوطه های زیادی کاوش انجام داده که همگی از محوطه های شاخص هستند.

او با اشاره به فعالیت های استاد رهبر در حوزه مرمت اضافه کرد: مرمت قلعه شوش از کارهای خاص و ماندگار او بوده به نحوی که نخستین گردهمایی باستان شناسان بعد از انقلاب در این مکان با استقبال گسترده باستان شناسان برگزار شده است.

استاد رهبر با دانشجویان ارتباط خوبی دارد

مسعود گلزاری پیشکسوت باستان شناسی نیز با اشاره به ویژگی های اخلاقی و حرفه ای استاد رهبر گفت: افتخار می کنم که از اولین روزهای ورود به دانشگاه دوستی ما رخ داد و این دوستی هر روز مستحکم تر می گردد.

او اضافه کرد: علاقه خاصی به رهبر دارم و هر زمان که از من نظری بخواهد استقبال می کنم با اینکه می دانم او خود در حوزه باستان شناسی ایران صاحب نظر است.

او با بیان اینکه استاد خسرو پور بخشنده شاگردی را در حق رهبر تمام نموده، اظهار کرد: رهبر همواره با دانشجویان خود ارتباط خوبی دارد و تمامی منابع مورد احتیاج را در اختیار آنها قرار می دهد.

در ادامه سجاد علی بیگی باستان شناس و از شاگردان استاد رهبر که در سال های اخیر او را در انجام پروژه های باستان شناسی همراهی نموده، گفت : در این راه بسیار از استاد رهبر آموخته ام.

او پشتکار استاد رهبر را در کار میدانی بسیار مثال زدنی دانست و اضافه کرد : او در شرایط بحرانی بسیار خوب مدیریت می نماید، عشق و علاقه فراوان به باستان شناسی دارد و در اغلب همایش های باستان شناسی حضور دارند و ما را همراهی می نمایند.

علی بیگی پاکدستی، خوش اخلاقی، نظم و انضباط در کار میدانی را از ویژگی های استاد رهبر اعلام و اظهار کرد: او گزارش های بسیار قدیمی را به بهترین نحو نگهداری و در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

این باستان شناس با بیان اینکه استاد رهبر تشنه آموختن است و تجربیاتش را در اختیار همه دانشجویان قرار می دهد، توضیح داد: رهبر در انتشار گزارش ها و فعالیت های میدانی خود در سطح بین المللی بسیار کوشا است.

در مراسم رونمایی از کتاب آفرین نامه که روح الله شیرازی، میرعابدین کابلی، سجاد علی بیگی، محمد حسن طالبیان، مسعود گلزاری و ... حضور داشتند، به پاس زحمات بی دریغ مهدی رهبر استاد گرانقدر باستان شناسی ایران لوح تقدیری از سوی دکتر مونسان به او اهدا شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63914

به "نکوداشت مهدی رهبر باستان شناس پیشکسوت ایرانی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکوداشت مهدی رهبر باستان شناس پیشکسوت ایرانی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید