واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب خانه تاریخی تابان ، رای دیوان عدالت قطعی است ؛ باید مالک را راضی کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به رای قطعی دیوان عدالت اداری در مورد تخریب خانه تابان گفت: جلب نظر مالک در اولویت است.

واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب خانه تاریخی تابان ، رای دیوان عدالت قطعی است ؛ باید مالک را راضی کنیم

خبرنگاران: رجبعلی خسروآبادی مدیرکل سابق میراث فرهنگی تهران در نامه ای در سال 1394 خطاب به شهردار منطقه 11 درباره عمارت تاریخی تابان می نویسد: با عنایت به رای قطعی دیوان عدالت اداری و با توجه به ارزش های معماری و تاریخی فرهنگی ملک مذکور و همچنین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد ساختمان های ارزشمند احداثی قبل از دهه 40 شمسی اعلام می دارد: با تخریب و نوسازی ملک مشروط به تهیه نقشه های معماری وضع موجود به طور کامل شامل پلان، مقاطع، نما و ساخت و ساز عین به عین کاملا مطابق وضع موجود و تحت نظارت این اداره کل موافقت می گردد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی تهران در این نامه تاکید می نماید که اعتبار مجوز مربوطه از تاریخ صدور نامه حداقل یکسال اعلام می گردد.

پس از گذشت چهار سال این روزها تصاویری از این عمارت ارزشمند تاریخی منتشر شده که نشان می دهد عمارت تابان در خیابان ولیعصر و در نزدیکی پل امیربهادر با حکم دیوان عدالت اداری در حال تخریب است.

نکته قابل توجه این است که همانطور که در متن نامه آمده مجوز تخریب برای یکسال صادر شده بود اما این اقدام چند سال پس از اتمام اعتبار این نامه اجرا شده است و این سئوال مطرح می گردد که آیا نامه جدید و مجوز جدیدی در کار است یا مالکان این بنای تاریخی با سوءاستفاده از نامه ای که اعتبار آن پایان یافته دست به تخریب این بنای تاریخی زده اند؟

خبرها حاکی از آن است که تخریب خانه و عمارت ارزشمند تابان در روزهای گذشته از جداره خیابان ولی عصر که ثبت ملی است شروع شده است و به زودی با تصمیم مالکین به طور کامل تخریب خواهد شد. از سوی دیگر بعضی منابع اعلام نموده اند که مالکین قصد دارند بنایی 5 طبقه را جایگزین عمارت تابان نمایند.

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در واکنش به تخریب این بنای تاریخی به ایرنا می گوید: نشستی با شهرداری منطقه 11 انجام و مقرر شد تا جلسه ای با حضور مالک، میراث فرهنگی و دفتر بافت تاریخی شهرداری برگزار گردد تا امتیازی برای مالک قائل شویم و او نیز از تخریب منصرف گردد. در واقع در صدد هستیم تا با یکسری شرایط مالک را از تخریب این اثر ارزشمند منصرف کنیم.

وی با بیان اینکه هر فردی وضعیت ظاهری این بنا را ببیند دلش خواهد سوخت اضافه می نماید: سقف طبقه اول این بنا متاسفانه به صورت کامل تخریب شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: چمدان
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34249

به "واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب خانه تاریخی تابان ، رای دیوان عدالت قطعی است ؛ باید مالک را راضی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب خانه تاریخی تابان ، رای دیوان عدالت قطعی است ؛ باید مالک را راضی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید