کتاب در دشتی یار محبوب همگان است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، شهرداری ها یکی از ارگان هایی هستند که با حمایت از فعالیت های کتاب خوانی می توانند به شکل مطلوبی متولیان حوزه کتاب را در فراگیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه همراهی کنند. بدیهی است با حمایت از کتاب و فعالان کتاب می توان شهر را به سمت و سوی دانایی و خردمندی سوق داد؛ موضوعی که امروز دغدغه جدی یکی از شهرداران کتاب دوست استان بوشهر شده است.

کتاب در دشتی یار محبوب همگان است

شهرستان دشتی با جمعیتی قریب به 79 هزار نفر جمعیت، خاستگاه و زادگاه بزرگانی مانند فایز دشتی، محمدخان دشتی و... است و افزون بر این، در سال های اخیر چهره های درخشانی را در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری به جامعه معرفی کرده است. این شهرستان از بدو راه اندازی طرح پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و ... خیز بزرگی را در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته و توانسته به موفقیت های بزرگی در حوزه کتابخوانی دست بیابد که بزرگ ترین آن تبدیل کتاب به یک جریان فرهنگی در این شهرستان است.

البته در این زمینه همراهی شهرداری این شهرستان در برنامه ها و فعالیت های کتاب محور نقش بسزایی داشته است. طبق ماده 6 قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی، شهرداری ها موظفند نیم درصد از کل درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهر واریز کنند که شهرداری خورموج در این زمینه با پرداخت به موقع این سهم، پیشتاز است؛ ولی در کنار این، با تصویب بودجه 70 میلیونی برای فعالیت های کتابخوانی، تکریم چهره های ادبی و نامگذاری کوچه ها و خیابان ها به نام مشاهیر ادبی خورموج اهمیت کتاب را در این شهر به همگان یادآوری کرده است.

شهردار خورموج در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: از آنجا که کتاب را می توان به عنوان اساس فرهنگ جامعه تعریف کرد ما در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج تلاش کرده ایم علاوه بر کار عمرانی و خدمات شهری که وظیفه ذاتی شهرداری هاست با انجام امور فرهنگی نیازهای جامعه در حوزه فرهنگ را نیز برطرف سازیم و بنا بر همین برنامه، همواره از نویسندگان و به طور خاص از نویسندگان بومی با خرید آثار منتشر شده، حمایت می کنیم.

احمد شیخیانی که خود از بطن خانواده ای فرهیخته برخاسته است و مطالعه کتاب جزء جدایی ناپذیر زندگی اش است و بیشتر در حوزه ادبیات و شهرسازی به مطالعه می پردازد، ادامه داد: خوشبختانه با تلاش هایی که شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی درزمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده اند، خوشبختانه شرایط کتابخوانی در شهرستان دشتی بهبود یافته است؛ اما این مهم چیزی از وظیفه ما در قبال ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی نمی کاهد و ما همچنان تلاش خواهیم کرد که بتوانیم کتابخوانی را که موجب تعالی فرهنگ جامعه می شود، گسترش دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کتاب و کتابخوانی چقدر در توسعه پایدار و رشد فرهنگی و فکری یک منطقه می تواند نقش داشته باشد؟، شرح داد: قطعا جامعه ای که مطالعه و کتابخوانی در آن رواج داشته باشد، دارای فرهنگ غنی خواهد بود و افراد آن جامعه برای تعالی و پیشرفت منطقه خود تلاش خواهند کرد، همچنان که شهروندان شهر خورموج مردمی با فرهنگ غنی هستند که این شهر و دیار به عنوان مهد علم و ادب شناخته می شود که این خود نشان از جایگاه ویژه مطالعه در میان مردم این شهر دارد.

شهردار خورموج تاکید کرد: متاسفانه امروز با گسترش استفاده تلفن های همراه هوشمند و فضای مجازی و تمایل جامعه به سمت این تکنولوژی، شاهد مهجوریت کتاب و فرهنگ کتابخوانی در میان افراد مختلف جامعه مخصوصا جوانان هستیم. از این رو شهرداری در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با اختصاص اعتبار کافی تلاش کرد که نقش آفرین ظاهر شود؛ ما علاوه بر خرید انبوه آثار نویسندگان بومی با اختصاص اعتباری مخصوص و اهدای این آثار به شهروندان به مناسبت های مختلف، همچنین با ایجاد ایستگاه مطالعه در ورودی ساختمان اداری شهرداری و برخی واحد های پر رفت وآمد کوشیدیم که لحظات انتظار ارباب رجوع به مطالعه و کتابخوانی سپری شود.

شیخیانی اضافه نمود: همچنین با برگزاری همایش تجلیل از چهره های ماندگار ادبی شعر خورموج ضمن معرفی این ادیبان بزرگ که گاه در سطح ملی شناخته شده هستند، شهروندان را به مطالعه آثار آنان راغب کرده ایم. افزون بر این، به پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر خورموج با اختصاص 70 میلیون تومان اعتبار برای فعالیت در حوزه پایتخت کتاب در بودجه سال جاری شهرداری، در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه تلاش خواهیم کرد.

وی در انتها با تقدیر از شورای اسلامی شهر به دلیل همدلی و حمایت شان از برنامه های کتاب محور یادآور شد: با رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج و فعال کردن کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی، شهرداری در بیشتر امورات فرهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی همکاری داشته که در طرح های کتابخوانی می توان به حمایت از باشگاه های کتابخوانی مدارس، ایجاد ایستگاه مطالعه و فعالیت در حوزه پایتخت کتاب اشاره کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی نیز درباره حمایت های شهرداری این شهرستان از حوزه کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج در سالیان اخیر اهتمام ویژه ای به مساله کتاب خوانی داشته اند. برگزاری همایش تقدیر از چهره های ماندگار ادبی، خرید آثار مولفان بومی، نامگذاری خیابان ها و کوچه ها به نام مشاهیر دشتی، ساخت و نصب المان های مشاهیر و مرتبط با موضوع کتاب، مشارکت در برگزاری برنامه های مختص کتاب مثل نمایشگاه کتاب و جشنواره ها از جمله کارهایی بوده که شهرداری در حوزه کتاب انجام داده است.

حمید زارعی درباره مهم ترین طرح های کتابخوانی در دشتی شرح داد: ایجاد و احداث کتابخانه های مدرسه ای و کلاسی، ایجاد خانه های قصه و کتاب در مدارس، ایجاد باشگاه های کتاب خوانی، برگزاری سه دوره جشنواره قهرمان کتاب، برگزاری چهار دوره جام باشگاه های کتاب خوانی دشتی، همایش تجلیل از خیرین کتاب، برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب با عناوین گوناگون، راه اندازی ایستگاه های مطالعه، کتاب گردی بچه ها و مادران، رونمایی از کتاب های مولفان دشتی و برگزاری نشست های بشنو از کتاب، برگزاری کارگاه های شاهنامه خوانی و حافظ خوانی برخی از طرح های شاخص شهرستان دشتی در حوزه کتابخوانی است.

وی درباره تاثیر موفقیت های شهرستان خورموج در رویدادهای ملی کتاب محور در توسعه فرهنگ مطالعه و زیرساخت های کتاب خوانی این شهرستان گفت: موفقیت هایی که خورموج و شهرستان دشتی در پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه های کتاب، مروجان برتر کتاب خوانی کسب کرد، توانست میزان اقبال عمومی را به کتاب در سطح شهرستان بیشتر کند و مشارکت مردم در زمینه کتاب خوانی و ترویج آن بیشتر شد. همچنین نهادها به ویژه شهرداری ها به مقوله کتاب توجه بیشتری نشان دادند. با استقبالی که از نمایشگاه های کتاب به عمل آمد، سالن چندمنظوره نمایشگاهی در خورموج احداث شد.

زارعی ادامه داد: بیشتر ادارات و بسیاری از اصناف ایستگاه های مطالعه را دائر کردند. تعداد عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان از سرانه ملی بالاتر رفت. خیرین علاوه بر اهدای کتاب در حوزه سخت افزاری هم وارد شدند. در روستای درازی یک فرد خیّر مبادرت به ساخت کتابخانه کرده که تورم و تحریم باعث شده ساختمان فعلا نیمه تمام باقی بماند. یا خیّر دیگری به تازگی برای ساخت مرکز دشتی شناسی و موزه شعر و ادب وارد میدان شده است. همچنین در شهر بادوله نیز شهرداری و شورا مشتاقانه دنبال احداث کتابخانه هستند که البته تا به امروز نتوانسته اند رضایت مدیرکل کتابخانه های عمومی استان را در جانمایی آن جذب کنند. در این میان انتظار می رود که کتابخانه مرکزی شهرستان که دارای ساختمان فرسوده است، بازسازی و نوسازی شود.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی اضافه نمود: خوشبختانه شهرداری و شورای اسلامی خورموج در سال جدید تمام انتظارات ما را برآورده کردند و پیشنهاد 70 میلیونی که برای برنامه های کتاب خوانی و پایتخت کتاب داشتیم مصوب کردند.

وی در ادامه به فعالیت های کتاب خوانی این شهرستان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات و پویش های مختلف کتاب خوانی، برگزاری آیین انتهای جام باشگاه های کتاب خوانی، برگزاری مسابقات مشاعره فایز دشتی و اشعار شاهنامه فردوسی، تشکیل گروه مشترک شاهنامه خوانان دشتی و خراسان در واتس آپ (که به استثنای روز جمعه روزانه بخشی از شاهنامه خوانش و تفسیر می شود و جمعه ها یکی از استادان گروه مقاله ای را ارائه می کند و مورد بحث قرار می گیرد)، معرفی کتاب های مولفان دشتی در فضای مجازی و گفت وگو با اهالی قلم از زمره برنامه هایی است که در روزهای کرونایی در حال برگزاری هستند.

به گفته زارعی، در حال حاضر بیشترین قشر کتابخوان دشتی را بچه ها و نوجوانان تشکیل می دهد که عضویت آن ها در کتابخانه های عمومی امروز با رشد چشمگیری روبه رو شده است و از سرانه ملی فراتر رفته است.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی در انتها تاکید کرد: هرچند به اگفته وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خورموج کتاب تبدیل به مهم ترین رویداد فرهنگی شده است و در باشگاه های کتاب خوانی خورموج محرک تمام کشور بوده است؛ اما باید اعتراف کنم که برنامه های کتاب خوانی ما عادلانه در پایتخت کتاب مورد ارزیابی و داوری قرار نگرفته است.

این در حالی است که در پایتخت کتاب محور اصلی انتخاب، توسعه کتاب خوانی در شهرها و نگاه به آینده است؛ ولی در عمل این اتفاق نیفتاد. متاسفانه در دوره های مختلف داوری انتخاب پایتخت کتاب این مهم نادیده گرفته شد و خورموج از حقش محروم شد. فکر می کنم انتخاب نشدن خورموج در طرح پایتخت کتاب ایران ظلم بزرگی به مردم این شهر بوده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97454

به "کتاب در دشتی یار محبوب همگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب در دشتی یار محبوب همگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید