گالری های پایتخت تحت تاثیر تیرآرت، مواجهه پویا در برف می نشیند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می نمایند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه های هر هفته افتتاح می شوند. روز جمعه 14 دی نمایشگاه های متعددی در تهران افتتاح می گردد، یکی از برنامه های جالب توجه که در این روز افتتاح می گردد برگزاری اولین دوره تیرآرت است که با عنوان هفته هنر تیر شناخته می گردد. این برنامه یک هفته ای دربرگیرنده رویدادهایی در زمینه هنرهای تجسمی است که نخستین دوره آن از 14 تا 21 دی در تهران برگزار می گردد. این رخداد با گرد هم آوردن گالری های شرکت نماینده، مراکز فرهنگی و اجتماع هنرمندان ایرانی در پی فراهم آوردن فرصت هایی برای ایجاد مصاحبه بیشتر و برقراری پیوند میان هنر و زندگی روزمره است. همچنین نخستین سالانه فرصت با هدف برپایی نمایشگاه، نشست تخصصی و فروش آثار هنرمندان تجسمی از 14 تا 28 دی ماه در گالری های خانه هنرمندان ایران و سالن استاد امیرخانی برگزار خواهد شد. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه 14 دی ماه افتتاح می شوند که اتفاقا ذیل برنامه هفته هنر تیر هستند، می خوانید.

گالری های پایتخت تحت تاثیر تیرآرت، مواجهه پویا در برف می نشیند

خانه هنرمندان ایران

شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران نخستین سالانه خود را با نام فرصت در همراهی با انجمن ها و هنرمندان تجسمی ایران از 14 تا 28 دی ماه در گالری های خانه هنرمندان ایران و سالن امیرخانی برگزار می نماید.

این رویداد فرهنگی با حضور هنرمندان و گروهی از اعضای انجمن های خوشنویسان ایران، تصویرگران ایران، هنرمندان سفالگر ایران، عکاسان ایران، هنرمندان مجسمه ساز ایران، هنرمندان نقاش ایران و طراحان گرافیک ایران و با هدف ایجاد فرصتی نو برای آشنایی علاقمندان و مخاطبان عام با هنر معاصر ایران اجرا می گردد. نزدیک به 190 اثر از هنرمندان تجسمی در سالانه فرصت در گالری های هفت گانه خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهند شد.

گالری آ

نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس، چیدمان در پرانتز روز جمعه 14 دی در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت افتتاح می گردد. در این نمایشگاه آثاری از مرتضی آکوچکیان، فاطمه افشاری، فرید بیان، محبوبه پرنیان، مژده توحیدی، محمد حدادی، زهره رحمانی، هاجر رهگذر، پریسا زیار، علی شیری، آتنا فریدونی، حسام فطرتی، مارال قندیلی، مهرداد کریمی، دلارام معروف، مونا نجفی زاده، سیامک نصر، شهرزاد ولی زاده و صادق همتی به نمایش گذاشته می گردد.

گالری آس

نمایشگاه نقاشی الیانا شمس لنگرودی با عنوان تو هم می بینی همونی که من می بینم؟، 14 دی ماه در گالری آس افتتاح می گردد. این نمایشگاه نخستین نمایشگاه نقاشی انفرادی شمس لنگرودی در ایران است اما وی پیش از این در نیویورک، لس آنجلس و واشنگتن سه نمایشگاه گروهی برگزار نموده است.

این نمایشگاه تا 19 دی ماه در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره 1831 ادامه دارد.

گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی ترکیب مواد مصطفی دره باغی با عنوان باغ جمعه 14 دی ماه در گالری اعتماد واقع در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک 25 گشایش می یابد و تا 9 بهمن ادامه خواهد داشت.

گالری امکان

نمایشگاه انفرادی نقاشی های علی گلستانه با عنوان سیزده منظر جمعه 14 دی در گالری امکان به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک 3، زنگ یک افتتاح می گردد.

این نمایشگاه شامل مناظری از علی گلستانه است که در فاصله دهه 40 شمسی (شروع فعالیت حرفه ای هنرمند) تا اواسط دهه پنجاه کار شده و پیش از این جایی نمایش داده نشده اند. مشابه برخی از این آثار پیش از انقلاب در نمایشگاهی با عنوان سی و چهار منظره در گالری شهر به نمایش در آمدند و تعدادی نیز در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران نگه داری می شوند. آثار نمایشگاه حاضر که از چند مجموعه مختلف گردآوری شده فرصتی خواهد بود تا علاقمندان دنیا هنری علی گلستانه، با روند کاری او در آن دو دهه بیشتر آشنا شوند. اولین چیزی که در تماشای این آثار جلب نظر می نماید شور سرخوشانه هنرمندی است که بیش از آن که در قید و بند ارایه باشد، عطش نقاشی دارد. علاوه بر این، اگر نگوییم گلستانه از آن دست هنرمندانی است که بالاترین حد آزادی و تکنیک را روی کاغذ تجربه می نماید، بی شک این آثار ما را بر آن می دارند که برای کارهای او روی کاغذ شأن و هویتی مستقل قائل شویم.

گالری بوم

نمایشگاه نقاشی های منوچهر نیازی هنرمند هشتاد و یک ساله، شامل مجموعه ای دیده نشده از مهم ترین نقاشی های او برای نخستین بار جمعه 14 دی ماه در گالری بوم گشایش می یابد. نمایشگاه نقاشی های منوچهر نیازی عصر جمعه چهاردهم دی ماه شروع به کار می نماید و حدود 2 ماه (غیر از شنبه ها و یکشنبه ها) در معرض نمایش عموم خواهد بود.

تمامی آثار به نمایش درآمده در گالری بوم در زمره گنجینه این گالری و برای حمایت از هنر ایران است و جنبه فروش ندارد. گالری بوم در خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک 11 واقع است.

گالری پل

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان تهران جمعه 14 دی ماه در گالری پل واقع در پل سیدخندان، خیابان کابلی(دبستان)، کوچه فردوسی، پلاک 34، طبقه همکف گشایش می یابد.

گالری چهارده

نمایشگاه گروهی عکس، فیلم و ویدئو برف به کیوریتوری سعید مزینانی از 14 تا 25 دی ماه در گالری چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک 14، خانه نگار 14 برگزار می گردد.

در این نمایشگاه آثاری از کوروش ادیم، هوفر حقیقی، علی شکری، نازنین طباطبایی، محمدعلی فاموری، ساسان فهیمی، صمد قربان زاده، مهدی مقیم نژاد، محمدرضا نوربخش و آیلار هاشمی به نمایش گذاشته می گردد.

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی داریسان به کیوریتوری رضا عمادی و با آثاری از سعید و یعقوب امدادیان، محمدرضا ایزدخواه، حسین حسنی زاده، مهدی علائی نژاد، رضا عمادی و آرمان یعقوب پور از روز جمعه 14 دی در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 برگزار می گردد.

گالری سیحون

نمایشگاه نقاشی های علیرضا پویا با عنوان مواجهه در جریان برپایی هفته هنر تیر روز جمعه 14 دی ماه در گالری سیحون شروع به کار می نماید. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم سعید نودهی آمده است: گوش بسپارید، صدای آثار پویا این بار بلندتر شده است. نقاشی های اخیر علیرضا پویا، نه پرخاشگرانه تر و نه تغییر یافته، بلکه همان نگاه قبلی خود را دارد. ولی گویا کمی به مخاطبش نزدیکتر شده است.

لایه های زیرین آثار او با برخوردی پرشور در بیان تجریدی حالتهای احساسی گره خورده است و شاخصه لایه های سطحی تر آثارش بازنمایی عینی از چالشهای او با محیط اطرافش است، که ذهن را در مواجهه مستقیم با موضوع قرار می دهد. در تقابل میان انتزاع و عینیت، او حد اعتدال را بر می گزیند و درست در مرحله ای از اندیشه قرار می گیرد که تجربه او از محیطش است، جایی میان شک و یقین. بی پروایی هنرمند در رنگ گذاری و پردازش رنگ های پر هیجان و احساسی، گویی مقدمه ای است در بسترسازی و پایه ریزی هوشمندانه برای رسیدن به روکش های محتوایی و عینی و آشناتر در ذهن مخاطب.

او صریح حرفش را نمی زند، انگار اول آن را مزه مزه و بعد کم کم و بدون تعارف همه را بر روی بوم خالی می نماید. شوکی که می توان سوار بر آثارش حس کرد. آثارش از مجاورت مخاطب موضوع برداری می نماید، همانگونه که کلاژ گونه هایش را از فضاهایی این چنینی انتخاب می نماید. انگار دست انداخته و محیطش را کنکاش نموده و آنچه به دستش آمده، برداشته و برایش معنایی بنا نهاده و آن را دستمایه ای قرار داده برای خلق شکل تصویری جدید، در تکمیل محتوای آثارش.

نقاشیهایش هم جوار با مخاطب است، نوعی نگرش پاپ آرت گونه. پویا در آثارش بر این امر صحه میگذارد که هنرمند از اجتماع می آموزد و به اجتماع باز می گرداند، ارتباطی منصفانه و منتقدانه با کمی شیطنت و گستاخی دوست داشتنی. تلخی شیرین شده یا شیرینی تلخ آثارش، دردی هیجان انگیز را در تجربه مخاطب می سازد. تناقضی معقول و حساب شده.

گالری هور

یعقوب امدادیان علاوه بر حضور در نمایشگاه گروهی داریسان در گالری شلمان در روز جمعه 14 دی ماه، نمایشگاه انفرادی نقاشی هایش را همین روز در گالری هور برپا خواهد نمود. در متن استیتمنت این نمایشگاه به قلم روبین پاکباز آمده است: در نقاشی یعقوب امدادیان با صراحت فرم، رنگ و وسعت فضا روبرو می شویم. امدادیان اساسا یک منظره نگار است. اما نه در معنای متعارف آن، او طبیعت را دوست دارد، ولی صور و ابعاد آن را در هندسه خاص خود تعریف می نماید. منشا رویکرد او به طبیعت را شاید بتوان به تجربه های دیداری سالهای کودکی در چشم اندازهای اطراف تبریز دانست. جایی که خود را ناگهان زیر آسمان روشن و پهناور و در برابر کشتزارهای گسترده تا افق می یافت. شاید هم علاقه او به افقهای رفیع از چنین تجربه هایی ناشی شده باشد. به هر حال مساله فضای باز دل مشغولی همیشگی اوست. چه در منظره هایی که از کشتزار ها یا بیابان ها کشیده است و چه در ترکیب بندی های نیمه انتزاعی که در آنها به نشانه هایی از زمین و آسمان بسنده نموده است. امدادیان با تسلط بر وسایل تصویری و امکانات بیانی آنها به خوبی می تواند نگرش خود به طبیعت ایران را به ما بقبولاند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9499

به "گالری های پایتخت تحت تاثیر تیرآرت، مواجهه پویا در برف می نشیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گالری های پایتخت تحت تاثیر تیرآرت، مواجهه پویا در برف می نشیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید