5 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت پنج اثر ناملموس این استان شامل آیین سنتی اسفندانه چاهک خاتم، شیوه تهیه قهوه یزدی، خورجین بافی اشکذر و شیوه ساخت و دانش زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردبیل برگزار گردید، اطلاع داد.

5 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ سید مصطفی فاطمی با اعلام این خبر اضافه نمود: تدوین پرونده پنج اثر ناملموس استان از سه ماه گذشته در دستور کار این اداره کل نهاده شد که نهایت در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که 4 و 5 تیرماه در اردبیل برگزار گردید، با اتفاق آرا به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد: خورجین بافی اشکذر، آیین سنتی اسفندانه چاهک خاتم، شیوه ساخت، دانش و فناوری زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان به عنوان آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

فاطمی گفت: همچنین پرونده شیوه تهیه قهوه یزدی هم در این اجلاس ارائه شد که دانش بومی و تهیه این نوشیدنی به عنوان دانشی خاص در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

این مقام مسئول اضافه نمود: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده است با تغییراتی که در مراحل تهیه آن اتفاق افتاده، صندلی خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی ها باز نموده و تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم های مذهبی این شهر شده است.

فاطمی با بیان اینکه پرونده ثبت پالوده و شولی یزدی هم در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است که ان شاء ا... در آینده به ثبت ملی می رسد، اضافه نمود: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می گردد و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38338

به "5 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید