ردپای اکوسیستم استارتاپی در دورافتاده ترین روستاهای کشور، پوست انداخته ها هم آمدند

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر مرکز نوآوری فناوری های اشتغال که از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه تهران است، اعتقاد دارد اکوسیستم نوآوری کشور به ثبات رسیده و در این حوزه واقع گراتر شده ایم. فهمیدیم کار سختی است و باید عرق زیادی بریزیم.

ردپای اکوسیستم استارتاپی در دورافتاده ترین روستاهای کشور، پوست انداخته ها هم آمدند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در هشتمین دوره نمایشگاه اینوتکس با آن ها آشنا شدم؛ تعدادی جوان که با راه اندازی یک مرکز با عنوان مرکز نوآوری فناوری های اشتغال هم برای خودشان شغل ایجاد نموده اند و هم به دنبال ایجاد کسب و کار برای جوانان دیگر هستند.

از همان جوان ها که سورنا ستاری معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس با صدای بلند به آن ها افتخار کرد.

این جوانان در غرفه ای در نمایشگاه اینوتکس به معرفی مرکزشان پرداختند، ما هم با حسین قدسی زاده مدیر این مرکز که اتفاقا خودش از جوانان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی دانشگاه تهران است، گفت وگو کردیم.

قدسی زاده درباره چگونگی اتصال کارفرما و کارجو و نحوه توسعه کارآفرینی سخن گفت و درباره شرایط فضای استارتاپی کشور ابراز امیدواری کرد.

پژوهش برای توسعه کسب وکار جدید

فارس: درباره عملکرد و برنامه های مرکز نوآوری فناوری های اشتغال شرح دهید.

قدسی زاده: ما در مرکز نوآوری فناوری های اشتغال بر روی سرمایه های انسانی متمرکز هستیم به عبارتی می توانم بگویم ما درباره موضوعاتی مانند تکنولوژی های جذب، نگه داشت و توسعه سرمایه های انسانی تحقیق و پژوهش می کنیم و نحوه توسعه مدل های کسب و کار جدید را بر اساس تحقیقات مان ارائه می دهیم.

فارس: کار مرکز را چطور آغاز کردید؟

قدسی زاده: ما در درجه اول رقابت های فناورد را برگزار کردیم که یک رقابت تخصصی نخبگانی مورد تائید بنیاد ملی نخبگان بود و به وسیله فناورد به تعداد مناسبی از افراد در حوزه های تخصصی مختلف مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت، هنر و صنایع خلاق دسترسی یافتیم.

اما با توجه به اینکه مراجعات منابع انسانی در حال توسعه بود، در فاز بعدی آزمون استخدامی بخش خصوصی را طراحی و اجرا کردیم، در این آزمون بیش از 200 هزار نفر متقاضی داشتیم و بیشتر از 200 عنوان شغلی را پوشش دادیم.

پس از برگزاری پیروزیت آمیز این 2 رویداد و چند رویداد دیگر مانند استارتاپ ویکندها و رویداد بین المللی کنز به یک بازیگر جدی و اصلی در حوزه بخش خصوصی منابع انسانی تبدیل شدیم و برای تکمیل زنجیره ارزشی خودمان در حوزه منابع انسانی یک سری احتیاجهایی داشتیم که تصمیم گرفتیم مرکز نوآوری تاسیس کنیم تا هم به تحقیق و توسعه بپردازیم و هم حمایت هایی را از استارتاپ ها داشته باشیم، در مرکز به یک سری احتیاجها با تشکیل گروه های جدید پاسخ می دهیم و از نیروهای خارج از مجموعه خودمان (البته نیروهای متخصص در حوزه منابع انسانی) نیز برای تکمیل زنجیره ارزشی بهره می گیریم.

فارس: عملکرد مرکز را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

قدسی زاده: ما در حوزه منابع انسانی نخستین شتاب دهنده هستیم، اما ما کارمان را از سال 97 آغاز کردیم، طبیعتا یک شتاب دهنده در دوره کوتاه مدت نمی تواند راجع به نتایج کارش صحبت کند و احتیاج به یک بازه 3 تا 5 ساله دارد، اما ما در مدت 6 ماه توانستیم از دو استارتاپ در حوزه کاریابی آنلاین و حوزه آموزش بین المللی نیروی انسانی حمایت کنیم؛ یک سری استارتاپ هم در مرحله شتاب دهی هستند و هنوز محصول اولیه را طراحی نکردند، یک سری خدمات هم در حوزه تحقیق و توسعه داریم.

راه اندازی موتور جستجوگر منابع انسانی

فارس: چه نوع خدماتی؟

قدسی زاده: به طور مثالپروژه راه اندازی نخستین موتور جستجوگر ملی منابع انسانی را در مرکز تعریف کردیم و فکر می کنم این موتور جستجوگر در 3-4 ماه آینده رونمایی می گردد.

فارس: کارایی این موتور جستجوگر چیست؟

قدسی زاده: کارفرماها و نهادهای مختلف به وسیله این موتور جستجوگر، می توانند منابع انسانی با هر کیفیتی که احتیاج دارند را جستجو نمایند به این صورت که اطلاعات درباره نیروهای کارجو یک جا جمع می گردد و نهادها می توانند از خروجی آن استفاده نمایند.

فارس: چه میزان اطلاعات در این موتور جستجو وجود دارد؟

قدسی زاده: بیش از 200 هزار داده از سمت کارجو و حدود 30 هزار تقاضا از سمت کارفرما داریم.

فارس: این موتور از نظر کارایی چه تفاوتی با آزمون استخدامی دارد؟

قدسی زاده: آزمون استخدامی مبتنی بر آزمون است و موتور از نظر کارایی از آزمون وسیع تر است.

به وسیله این موتور جستجوگر ما می توانیم امیدوار باشیم که شانس کاریابی کسانی که بیشترین شایستگی را برای هر کار دارند افزایش دهیم، حتی فردی که در یک روستای دورافتاده است اما توانایی لازم را دارد، به وسیله این موتور جستجوگر به نهادهای کارفرما معرفی می گردد اما اینگونه نیست که تمام 200 هزار نفر معرفی شده از سوی موتور جستجوگر کار به دست بیاورند.

ما می خواهیم رابطه میان کارفرما و کارجو را کمتر کنیم و این موتور جستجوگر فضایی را فراهم می نماید تا جوانان خلاقی که جویای شغل هستند، بتوانند به راحتی هر چه تمام تر به کارفرمایان معرفی شوند و کار خود را آغاز نمایند، اما ما در حال توسعه اطلاعات این موتور جستجو هستیم تا کارفرماها هم بدانند که با مراجعه به این موتور جستجو حتما می توانند به نیروی انسانی خود دست یابند.

گام های ایده آل کشور در حوزه اکوسیستم استارتاپی

فارس: شما که به وسیله مرکز خود با استارتاپ های مختلف اینچنینی در ارتباط هستید، فضای استارتاپی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

قدسی زاده: سوالتان چند بعدی است و راحت نمی توان به آن پاسخ داد، طبیعتا برای ارزیابی هر فضایی باید مجموعه ای از مزایا و معایب را باید در کنار یکدیگر ببینیم اما با توجه به مطالعات شخصی و مشاهداتی که در ایران و خارج از ایران داشته ام، فکر می کنم در چند سال گذشته ما واقعا به لحاظ اکوسیستم سازی پیروز بودیم، این را قاطعانه می گویم که در ایجاد اکوسیستم گام های خیلی خوبی برداشته ایم، به طوریکه هرکدام از اجزای اکوسیستم نوآوری کشور در حال حاضر مورد اتکای گروه هایی است و بخشی از آنها خروجی های ملموس و خوبی داشته است.

در حال حاضر مرکز نوآوری شتابدهی پارک فناوری پردیس به بیش از 70 شتاب دهنده مجوز فعالیت داده که کارهای این شتاب دهنده ها در کل کشور توسعه یافته است.

ادبیات استارتاپی در روستاها هم شناخته شده است

ذهنیت ها درباره اکوسیستم استارتاپی بسیار خوب آماده شده است، در چند سال گذشته وقتی در یک شهرستان راجع به استارتاپ صحبت می کردیم کسی اصلا این ادبیات را نمی دانست، اما حالا این ادبیات توسعه یافته و این مساله یاری می نماید ما مدل ها را توسعه دهیم.

آیین نامه هایی در حوزه حمایت از استارتاپ داشتیم که می تواند بستر مناسبی را برای فعالیت مناسب در این حوزه به وجود آورد اما در بعضی جاها هم خلأ قانونی داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

از قافله استارتاپی جهان عقب نیستیم

فارس: در مقایسه با کشورهای دیگر به چه صورت هستیم؟

قدسی زاده: به نظرمما از قافله کشورهای جهان در این حوزه عقب نیستیم، یعنی اگر فعالیت نخستین شتاب دهنده های جهان را در نظر بگیریم، آن ها حدود 17 سال سابقه دارند و ما خیلی عقب نیستیم زیرا ما حدود 10 سال پیش کار در این حوزه را آغاز کردیم.

فارس: عملکردمان چطور بوده است؟

قدسی زاده: روند رو به رشدی داریم؛ البته باید ببینیم شاخص های ما چیست، اگر به تعداد شتاب دهنده ها و استارتاپ ها و میزان سرمایه گذاری به نسبت فراوری ناخالص ملی نگاه کنیم به نظرم آمار خوبی داریم و به رشد مناسبی رسیدیم و سهم فراوری استارتاپ ها به نسبت فراوری ناخالص ملی عدد قابل توجهی است.اما طبیعتا مثل هر اکوسیستم دیگری نقاط ضعف هم داریم.

نقاط ضعفی که باید ترمیم گردد

فارس: چه نقاط ضعفی؟

قدسی زاده: از نظر من شاید یکی از نقاط ضعف ما در حوزه استارتاپ ها، عدم ورود شرکت های بزرگ به این حوزه باشد.

کمتر بودن رغبت شرکت های بزرگ مساله ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد اگر شرکت های بزرگ هم در این زمینه ورود نمایند، شاهد پیشرفت بیشتری خواهیم بود که احتمالا این موضوع هم حل می گردد.

بخش دیگر مربوط به عدم تطابق سیاست های کلان کشور با جهت گیری های شتاب دهنده های تخصصی و غیر تخصصی است، به هر حال ما مزیت های ملی مانند اسناد ملی علم و فناوری را داریم که حرکت در این چارچوب به سودمان است چرا که با حرکت در این جهت می توانیم به افق هایی که از پیش بر اساس مزیت هایمان طراحی نموده ایم، برسیم.

گاهی اوقات احساس می کنم که این ها به اندازه کافی با یکدیگر همگرایی ندارد البته کوشش های خوبی در حال اجرا است که امیدواریم همچنان ادامه یابد.

امیدواری هایی برای بهتر شدن

فارس: چه نکاتی در اکوسیستم استارتاپی کشور وجود دارد که به پیشرفت آن امیدوارید؟

قدسی زاده: اکوسیستم نوآوری به ثبات رسیده و در این حوزه واقع گراتر شدیم و فهمیدیم که کار سختی است و باید عرق زیادی ریخته گردد، سرمایه گذاری ها هوشمندانه تر شده، افراد قوی و پوست انداخته تر وارد سیستم شده اند.

به هر حال باید آنقدر مطالعه کنیم، سعی و خطا کنیم و کوشش کنیم تا به نتیجه مطلوب مان برسیم اما در مجموع برآیند اکوسیستم استارتاپی ایران را مثبت می بینم

با توسعه استارتاپ ها جوانان علاقه ای برای مهاجرت ندارند

فارس: گفتید سفری به انگلستان داشتید و به طور اختصاصی بر روی فعالیت شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری کار نموده اید، آنجا پیشنهاد کار هم داشتید؟

قدسی زاده: همواره در معرض پیشنهادات خارجی چه به صورت تحصیل در مقطع بالاتر، چه به صورت کاری و راه اندازی استارتاپ یا همکاری دو جانبه بوده ایم که البته من بحث همکاری دو جانبه را می پسندم.

فارس: به نظر شما ایجاد و توسعه استارتاپ ها در ایران و رشد اکوسیستم استارتاپی می تواند از روند مهاجرت استعدادهای ما به کشورهای دیگر بکاهد؟

قدسی زاده: قطعا استارتاپ ها سبب می گردد تا از روند مهاجرت کم گردد اما این کافی نیست و به نظر می رسد در این حوزه باید کوشش بیشتری گردد، یکی از مسائل ما هم بین المللی سازی استارتاپ هاست که ما در این حوزه کماکان ضعف داریم؛ نداشتن تجربه بین المللی تا حدودی سبب شده که استارتاپ های ما تاب آوری کافی را در رقابت با استارتاپ های بزرگ بین المللی نداشته باشند و گاهی حتی به بازار بین المللی فکر ننمایند، اما کوشش هایی در حال اجرا است و ما استارتاپ های بین المللی زیادی داریم که پیروز هم هستند.

به طور مثال در مرکز خودمان چند استارتاپ بین المللی داریم که تفاهم نامه ها را هم منعقد نموده اند به نظرم هر چقدر بیشتر در این زمینه کوشش کنیم استارتاپ ها بیشتر رشد می نمایند و از خروج نیروهای نخبه هم جلوگیری می گردد.

البته این خروج همواره تلقی منفی ندارد چرا که تجربه بین المللی منتقل می گردد ولی ما باید هنر استفاده از این تجربیات هم داشته باشیم تا برکاتش به کشور برسد.

انتهای پیغام/

tafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

faceraz.ir: فیس راز | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

batask.ir: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29006

به "ردپای اکوسیستم استارتاپی در دورافتاده ترین روستاهای کشور، پوست انداخته ها هم آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای اکوسیستم استارتاپی در دورافتاده ترین روستاهای کشور، پوست انداخته ها هم آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید