ظرفیت رشته های بدون متقاضی صفر می گردد ، اولتیماتوم به 70 مرکز علمی کاربردی

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از مهر ماه 98 در رشته هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند، اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

ظرفیت رشته های بدون متقاضی صفر می گردد ، اولتیماتوم به 70 مرکز علمی کاربردی

به گزارش مهر، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری، با اعلام این خبر گفت: 100 رشته علمی کاربردی داریم که کمتر از 100 متقاضی دارد و یا رشته هایی هستند که اشباع شده و بازار کار ندارند. از مهر 98 در رشته هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از آمادگی برای پذیرش یک میلیون و 200 دانشجوی مهارتی اطلاع داد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم آموزش های مهارتی از کل نظام آموزشی کشور به 30 درصد می رسد یعنی تا انتها برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی به یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجو برسد، این در حالی است که تعداد این دانشجویان در حال حاضر کمتر از نیمی از این مقدار است. در حال حاضر دانشجویان مهارتی کشور کمتر از 600 هزار نفر هستند.

وی اضافه کرد: گرایش به آموزش های مهارتی بنا به دلایل مختلفی از جمله حاکمیت نظام مدرک سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو، کم شده است. از سازمان برنامه و بودجه درخواست نموده ایم بخشی از هزینه های آموزش مهارتی توسط دولت تأمین گردد و امیدواریم در بودجه سال 99 حداقل بخشی از هزینه های دانشجویان علمی کاربردی توسط دولت تأمین گردد.

امید ادامه داد: در دهه های اخیر گرایش جوانان ما به سمت کارهای نظری بیشتر شده است. در دانشگاه جامع علمی کاربردی می توانیم تمام احتیاج کشور بر اساس برنامه ششم را به همراه دانشگاه فنی و حرفه ای که ظرفیت بالایی دارد تأمین کنیم حتی می توانیم به جای 30 درصد، 50 درصد دانشجویان کشور را در دوره های مورد احتیاج جذب کنیم.

  • شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه ها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در تشریح شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه ها، گفت: این دانشگاه مراکزی داشت که محیط کار نداشتند. بنابراین در راستای ارتقا کیفیت مقرر شد تنها به مراکزی مجوز جدید ارائه نمایند که دارای محیط کار باشند. تمام دستگاه های خواهان ایجاد مرکز علمی کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهر ماه 98 فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاه هایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم نمایند که دانشجویان دوره های کارورزی و آموزش های علمی را در محیط واقعی کار ببینند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 600 مرکز علمی کاربردی داریم که کمتر از نیمی از آنها محیط کار نداشته و موظف هستند تا مهر ماه محیط کار فراهم نمایند.

وی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح از اول مهر ماه سال تحصیلی 98-99 این دانشگاه قدم های نهایی را برای ارتقای کیفیت برداشته است، گفت: در یک نظرسنجی تنها 20 درصد دانش آموختگان علمی کاربردی در حال اشتغال در رشته های خود بودند که در نظرسنجی اخیر این آمار بالای 35 درصد را نشان می دهد و ما امیدواریم که 100 درصد دانش آموختگان این دانشگاه در رشته های خود شاغل شوند.

  • اجرای مرحله دوم سطح بندی مراکز علمی و کاربردی

امید درباره سطح بندی مراکز علمی کاربردی گفت: سال گذشته 550 مرکز ارزیابی شدند، 70 مرکز مهلت یکساله دریافت کردند تا ارتقا پیدا نمایند. سطح دوم ارزیابی این مراکز در حال اجرا است و در صورتی که در این دوره مراکزی که دارای سطح چهار بودند نتوانند خود را ارتقا دهند، نمی توانند برای سال تحصیلی جدید دانشجو پذیرش نمایند. اما مراکزی که در سطح یک قرار بگیرند امتیازات ویژه ای را کسب خواهند کرد.

برگزاری دوره بین الملل و همکاری با یک دانشگاه آلمانی

وی درباره بخش بین الملل دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: قرار بود بخش بین الملل ما سال 97 کار خود را شروع کند اما با توجه به شرایط کشور این کار انجام نشد اکنون با یاری یک دانشگاه جدید این کار در حال اجرا شدن است و برای نمونه یک مرکز علمی کاربردی ما در کیش با یاری یک دانشگاه آلمانی دوره بین المللی را برگزار خواهد نمود، دو تا سه رشته مهندسی حرفه ای و چند رشته گردشگری در دستور کار ما واقع شده است در حال حاضر نیز در حوزه بین الملل بین 500 تا 600 دانشجو در مراکز ما در حال تحصیل هستند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29005

به "ظرفیت رشته های بدون متقاضی صفر می گردد ، اولتیماتوم به 70 مرکز علمی کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت رشته های بدون متقاضی صفر می گردد ، اولتیماتوم به 70 مرکز علمی کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید