واکاوی طرح انتقال آب دریا به شرق کشور ، چابهار از خشکسالی عبور می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، خاتمه تفاهم نامه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی بین شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران، شرکت تکاپوی آب و برق شرق (تابش) و سازمان ایمیدرو با منطقه آزاد چابهار امضا شد.

واکاوی طرح انتقال آب دریا به شرق کشور ، چابهار از خشکسالی عبور می نماید؟

خبرنگاران-مریم ورشوئی، سازمان منطقه آزاد چابهار در طرح نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی مشارکت 10 درصدی دارد. طبق این تفاهمنامه آب شیرین شده دریا به جز تامین آب کارخانه های صنعتی به تامین آب شرب چابهار هم اختصاص می یابد تا شاید برای همواره مشکل کم آبی آن حل گردد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: طرح انتقال آب از دریا فقط به استان های شرقی کشور محدود نمی گردد. این طرح در کل کشور و برای چند استان مختلف مانند کرمان سیاست گذاری شده است. به عنوان نمونه طرح انتقال آب در جیرفت کرمان هم اکنون پیشرفت حدود 80 درصدی دارد.

توسعه صنعت، احتیاجمند منابع آبی پایدار

عبدالرحیم کردی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما در حال توسعه صنعتی هستیم و از طرفی ذخایر آبی محدودی هم در استان داریم، بنابراین احتیاج به منابع آبی پایدار بیش از گذشته احساس می گردد. در چنین شرایطی باید برای صنایع آب بر چاره اندیشی گردد.

وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و هزینه انتقال آب از دریای عمان طبق مطالعات اولیه تصمیم گرفته شد که این آب فقط برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده نگردد، بلکه برای صنعت هم درنظر گرفته گردد، زیرا این پروژه کاملا مالی است.

کردی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان حدود 3سال پیش پیشنهاد و مطرح شد، اما چون صاحبان صنایع پای کار نبودند تا کنون به تعویق افتاد و تا این مدت خوب پیش نرفت. اما اکنون صنایع پای کار هستند.

احتیاج معادن به منابع آبی

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: همواره صنایع با محدودیت های زیست محیطی روبرو هستند، بنابراین با توجه به کمبود منابع آب و آب های زیرزمینی در استان، هزینه کردن در صنایع برای دسترسی به منابع آبی پایدار منطقی به نظر می رسد.

کردی گفت: به عنوان نمونه ما در فنوج و نیکشهر ذخایر معدنی بسیار خوبی داریم که احتیاج آبی دارند یا صنایع فولاد چابهار آب بر هستند، بنابراین باید به دنبال منابع آب پایدار در سیستان و بلوچستان باشیم. چابهار با بحران آب روبرو است و 127 هزار مترمکعب آب در روز فقط احتیاج پروژه های در دست اجرای منطقه آزاد به آب است؛ ازسویی دیگر به دلیل نبود آب در این شهرستان درکل بیش از 227 هزار مترمکعب آب برای کاربری های مختلف صنایع و آشامیدنی مورد احتیاج است.

وی اضافه کرد: در این پروژه استانداران سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و فولادسازان بزرگ کشور به عنوان سهامدار حضور دارند و چون این پروژه ملی است، دولت حمایت خوبی خواهد نمود.

کردی گفت: مطالعات این کار انجام و ارائه شده و کارگروه ویژه ای نیز با حضور معاونان سه استاندار تشکیل شده است تا ظرف مدت 40روز مجوزهای قانونی مورد احتیاج از سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای این کار در فاز اول صادر گردد.

وی ادامه داد: امیدواریم با این طرح بحران همیشگی آب که یکی از دلایل کمتر توسعه یافتگی استان است حل گردد.

8sharj.ir: تور رم: گردش در اروپای باستانی

parisro.ir: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63818

به "واکاوی طرح انتقال آب دریا به شرق کشور ، چابهار از خشکسالی عبور می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی طرح انتقال آب دریا به شرق کشور ، چابهار از خشکسالی عبور می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید