چالشی که زیبایی های طبیعی خراسان جنوبی را زیر خروارها خاک فرومی برد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه در معادن یا اجرای ورزش ها نباید به محیط زیست استان ضربه زده یا اوضاع آلودگی گرد و غبار را از این بدتر کند، توضیح داد: باید این موضوع را در سیاست های توسعه ای استان ببینیم و نگران هستیم که بسیاری از از زیبایی های خراسان جنوبی قبل از اینکه شناخته شوند از بین بروند.

چالشی که زیبایی های طبیعی خراسان جنوبی را زیر خروارها خاک فرومی برد

حسن اکبری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استان خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط را در کشور از نظر گرد و غبار و هم پیش روی کانون های فرسایش بادی دارد.

وی اضافه نمود: پدیده گرد و غبار استان منجر به کاهش شدید ریزش های جوی، کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، کاهش رطوبت سطحی خاک، خشکی شدید اراضی کشاورزی، کاهش آبدهی رودخانه های فصلی، کم آبی تالاب ها و آبگیرها، کاهش حجم آب زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا شده است.

وی اظهار کرد: بالابودن تبخیر و تبخیر و تعرق پتانسیل به ویژه در ماه های گرم و خشک، بالابودن سرعت بادهای فرساینده نسبت به سرعت آستانه فرسایش بادی خاک، متاثر بودن استان از وزش بادهای 120 روزه، مجاورت با استان های کویری، کویر و لوت مرکزی ایران و متاثر بودن از اقلیم خشک و بیابانی حاکم بر کویرها و نوسانات شدید فشار هوا را از دیگر عوامل طبیعی موثر در وقوع پدیده گرد و غبار در استان است.

اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی علی رغم ظرفیت هایی که دارد با چالش هایی هم در حوزه محیط زیست روبرو است که مهم ترین چالش خشکسالی و آلودگی با گرد و غبار است، توضیح داد: آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی بوده چرا که بالاترین نرخ فرود گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه حیات خراسان جنوبی به موضوع مدیریت آب و حفظ خاک وابسته است، گفت: تمامی فعالیت های منجر به تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله چرای بی رویه دام در مراتع استان، بوته کنی و قطع درختان برای تامین سوخت و تبدیل مراتع به اراضی کم بازده و سایر کاربری ها بر افزایش پدیده گرد و غبار اثرگذار است.

اکبری اعلام کرد: برنامه های اجرایی، مدیریتی، حفاظتی و نظارتی مقابله با گرد و غبار استان در افق 10 ساله برای ادارات مربوطه پیش بینی شده تا با افزایش نظارت ها مانع بروز بیشتر خسارت و افزایش گرد و غبار شویم.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159139

به "چالشی که زیبایی های طبیعی خراسان جنوبی را زیر خروارها خاک فرومی برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالشی که زیبایی های طبیعی خراسان جنوبی را زیر خروارها خاک فرومی برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید